het Theater Festival

Wie is de beste toneelauteur van de Lage Landen?

wo 31 aug 2016

Magne van den Berg won op 31/8 de Taalunie Toneelschrijfprijs 2016. Wij deden op de redactie een belronde naar verschillende theatermakers: wie is nu eigenlijk de beste, hedendaagse toneelauteur uit Vlaanderen en Nederland? – Xandry van den Besselaar

carla1

Michael De Cock

De schrijver die de laatste jaren het meeste indruk op me maakte is Fikry El Azzouzi. Hij schrijft fris, vrij en vrank. Zijn schriftuur schuurt en schroeit, ze is unwellmade en well made tegelijk. Hij voelt, hoewel hij de grilligheden van het theater respecteert, de wetmatigheden van goede storystelling aan. Hij beschrijft wezenlijke, interessante en eigenzinnige personages, die je liever niet zou tegenkomen in het echte leven. Tenzij je zin hebt in a very bad trip on an evil friday eve.

Naomi Velissariou

Ik vind zonder twijfel Rik van den Bos de allerbeste toneelschrijver van het Nederlandse taalgebied. Omdat hij zich verhoudt tot de canon én de wereld. Dat doet hij door personages te creëren die net zo complex zijn als de tijd waarin we leven. Riks taal is poëtisch, de poëzie schuilt voor mij in de inhoud en niet in een krulligere vorm. Zijn taal lijkt weliswaar ‘gewoontjes’, omdat die dicht aanleunt tegen spreektaal, maar stelt de acteur in staat zich door zijn taal te ‘laten spelen’. Riks personages handelen ondanks zichzelf en stevenen met open ogen op hun ongeluk af. Omdat weten wat je probleem is, het probleem vaak niet oplost maar juist erger maakt. Je hoort het, ik loop zowat over van de lof. Als hij schrijft, is de helft van de voorstelling al goed, nog voordat je de vloer opgaat!

Jibbe Willems

Voor mij is dat Lot Vekemans. Zij is niet alleen de meest gespeelde Nederlandse levende toneelschrijver in het buitenland. Er word, naar ik meen, meer van haar in het buitenland dan in het Nederlands taalgebied gespeeld. Een voorbeeld van de kwaliteit van nieuw Nederlandstalig repertoire dat wereldwijd erkend wordt. Een ambassadeur voor Nederlandstalige toneelschrijvers! Een breed voelende, emotioneel rakende en scherp schrijvende auteur.

Sam Bogaerts

Freek Mariën! Een achttal jaar geleden begon hij als dramastudent in Gent, hij viel toen al op met zijn originele theaterteksten en thema’s. Freek schrijft vanuit zijn verbeelding als toneelspeler, maker én filosoof. Zijn werk getuigt van een oprechte maatschappelijke betrokkenheid. Bovendien weet hij de donkerste lagen te combineren met uiterst geestige elementen. Zijn onderwerpen zijn origineel, persoonlijk en doorleefd.

Freek Mariën

Stel me die vraag morgen, en ik geef misschien een ander antwoord. Vandaag kies ik voor Pieter De Buysser. Hij laat je naar dingen kijken alsof je ze weer voor het eerst ziet. Ik kom zijn voorstellingen steeds buiten met het gevoel dat ik enorm veel heb gedacht, maar zonder zwaar hoofd, net licht, omdat hij doet denken en dromen tegelijk. In al dat filosofische, nadenkende en verhalende zit bovenal veel speelsheid. Zijn teksten doen me denken aan wat Italo Calvino in zijn Zes memo’s voor het volgende millennium schreef: “Ik hoop vooral te hebben aangetoond dat er een lichtheid bestaat die voortkomt uit nadenkendheid, naast de lichtheid die we kennen als kenmerk van lichtzinnigheid. Deze nadenkende lichtheid kan lichtzinnigheid zelfs zwaar en ondoorzichtig doen lijken”.

Annemie Tweepenninckx

Voor mij is het de man met de hoed: Tom Lanoye. Hij beweegt en praat dwingend-dweperig, alsof hij ook de hele dag door scènes neerzet. Hij is schroeiend luid, intens genereus: steengoed. Ik werd als jonkie talig dronken van de marathonvoorstelling Ten Oorlog. Later was ik stikjaloers op de woorden die Abke Haring kauwde in Hamlet vs Hamlet. Ik versteende, voelde veel te veel, toen de zoon woorden gaf aan de moeder, en omgekeerd in GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. Lanoye gaat als een pletwals tekeer en tegelijk is hij vel op vel nabij. Hij is een talig draaiende derwisj en zet te midden daarvan een iel kapotte mens neer. Volgens regisseur Guy Cassiers schrijft hij even snel als hij praat en zit alles glashelder in zijn hoofd. Hij verdient de theaterhemel voor straks en een prijzenregen voor nu.

Freek Vielen

Ik heb een boel schrijvers waar ik van hou. Maar Rebekka de Wit en Willem de Wolf springen daar toch wel bovenuit. Beide dagen ze me vrijwel constant uit om conclusies, die ik onbewust al over het leven getrokken had, weer in vraag te stellen. Beiden hebben ook een humor en taalgevoel die anders zijn dan de mijne, maar waar ik me toch mee verwant voel. En dus kan bewonderen. En als er uitvoeringen zijn van het werk van Koos Terpstra, Filip Vanluchene en David van Reybrouck probeer ik ook altijd te gaan kijken.

Steven Beersmans

De beste theaterauteur vind ik nog steeds Alex van Warmerdam. Ik hou van zijn ogenschijnlijk heel eenvoudige schriftuur en het ritme van zijn dialogen. Naar ’t schijnt is het voor acteurs beestig moeilijk om zijn teksten van het blad te krijgen en speelbaar te maken. Hij heeft ook een volstrekt eigen wereld waarin het prettig toeven is. Zijn stukken zijn onbehaaglijk, ongrijpbaar maar steeds – en dat vind ik niet onbelangrijk bij een goed theaterauteur – doordrongen van donkere humor.

Robrecht Vanden Thoren

Ik heb al sinds de lagere school een hekel aan vragen in de trant van: wie is de beste si of de beste la. Alhoewel zulke uitspraken een gesprek kunnen kruiden. De duurste pint wordt alleszins geschonken in deSingel.

Tags: , , , , , , , , , ,