“DARKMATTER maakt van het theater weer een plek vol onuitgegeven potentieel. Waar betekenis weer een hoog en bijwijlen zelfs mystiek spel wordt. En waar het zwarte lichaam onbeschaamd centraal gesteld wordt, tot het implodeert en zichzelf opnieuw definieert.”
#jury23
“Of ze nu wankelen op hun stiletto-latexlaarzen of naakt door de zwarte verf glibberen, het duo verrast na elke black-out met krachtige beelden. Dankzij het gedurfde lichtontwerp, de ijzingwekkende soundtrack en de beklemmende rapsongs die Menzo en Cortés live uitspuwen, wordt Darkmatter niet alleen een fascinerende afdaling in het hart van de duisternis die in ons allemaal schuilt, maar ook een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert.”
De Standaard
Body can you become hypothetical, a galaxy, in full gear acceleration, a liquid star monster, failing to die?
In DARKMATTER zoekt Cherish Menzo samen met Camilo Mejía Cortés naar manieren om hun lichaam, en de dagelijkse realiteit waarin ze zich bewegen, los te maken van een opgelegde perceptie. Daarvoor kijken ze onder meer naar de ruimte: naar donkere materie en naar zwarte gaten die elkaar ontmoeten en botsen, en waaruit een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam kan ontstaan. DARKMATTER wil af van de bevooroordeelde manier van kijken naar het eigen lichaam, naar dat van de ander, en de verhalen die we eraan verbinden.
Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo haar bewegingstaal op door de Chopped and Screwed -methode, een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo van de muziek sterk wordt teruggedraaid, toe te passen op haar bewegingstaal. Door de noties van tijd op te rekken verandert het register en kan het performende lichaam nieuwe lezingen krijgen.
DARKMATTER wil als project een grondige reshuffle van atomen teweegbrengen, op zoek naar een nieuwe vorm voor – en manier van kijken naar – het zwarte lichaam en de complexe buitenwereld waartoe het zich verhoudt.