het Theater Festival

© Book cover Johnny Speight

“Het juiste stuk op het juiste moment: intelligent geënsceneerd en overtuigend vertolkt. Laat deze voorstelling nog op vele plekken spelen. Omdat onze patronen des te gevaarlijker worden als ze blind blijven. En omdat deze absurde creatie ze zichtbaar maakt.”

Etcetera

If There Weren’t Any Blacks You’d Have To Invent Them

Aurelie Di Marino

Aurelie Di Marino nodigt Ahilan Ratnamohan, Benjamin Op de Beeck, Nona Buhrs, Farbod Fathinejadfard en Kaat Arnaert uit om het filmscript If There Weren’t Any Blacks You’d Have To Invent Them van Johnny Speight naar de scène te vertalen. Deze vijf acteurs vertalen de visie op racisme en identiteit uit de woelige jaren ‘60 naar het nu.

Met de bewerking van deze ogenschijnlijk achterhaalde film, stelt ze een belangrijke hedendaagse paradox aan de kaak. Di Marino plaatst de medeplichtigheid van de samenleving aan openlijk geweld -dat vaak genegeerd of ontkend wordt- naast het onbewust sluimerend schuldgevoel van het individu. Ze stelt vragen als: Is het verlangen naar segregatie een inherent menselijk kenmerk? Hebben we het vrijheidsdenken helemaal geïncorporeerd? Wat is er veranderd en wat hetzelfde gebleven?

If There Weren’t Any Blacks You’d Have To Invent Them speelt specifiek met de erkenning van de onrechtvaardigheid van de blanke machtsstructuur in de samenleving en het feit dat men diezelfde machtsstructuren gebruikt om de eigen positie te bevorderen. Wie zet zijn masker op en speelt welke rol? Klopt er nog een menselijk hart achter het masker dat we opzetten in de samenleving?

gebaseerd op If There Weren’t Any Blacks You’d Have To Invent Them van Johnny Speight | concept & performance Aurelie Di Marino, Farbod Fathinejadfard, Benjamin Op de Beeck, Ahilan Ratnamohan, Nona Buhrs & Kaat Arnaert | dramaturgisch advies Dries Douibi | technische ondersteuning Gregor Van Mulders & Delphine Dupont | decor Decoratelier Jozef Wouters & Tim Vanhentenryk | kostuums Atelier Ad Hoc & Anne-Cathérine Kunz | productie Kunstenwerkplaats Pianofabriek | coproductie d e t h e a t e r m a k e r, Beursschouwburg, CC De Grote Post & C-TAKT | met steun van Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Het Bos & Kunstencentrum BUDA | dank aan Btissame Bourrich, Merel Van de Gehuchte, Elsemieke Scholte, Karlien Vanhoonacker, Lieve Demin, Johan Dehollander & Delphine Coërs
€ 16 (basis) / €14 (65+) / €12 (-26) / €10 (-18) / UITPAS

Opgelet! Deze voorstelling gaat door in Vooruit Domzaal (hoogste zaal). Vertrek zeker op tijd, laatkomers kunnen niet binnen.
duur: 60 min.
taal: ENG gesproken I NL boventiteld

Aurelie Di Marino studeerde in 2009 af aan de KULeuven als literatuurwetenschapper en in 2013 aan de theaterregie afdeling van RITCS School of Arts. Ze werkte in het verleden reeds samen met onder andere De Warme Winkel, Milo Rau en Manu Riche. Op het TheaterFestival 2016 nam Aurelie Di Marino de State of The Youth voor haar rekening. Van 2014 tot op heden werkt Aurelie met K.A.K. (Koekelbergse Alliantie van Knutselaars) aan artistieke bezettingen van leegstand en semi-publieke ruimtes. Ze werkt met materiaal dat ze in de stad en in de wereld vindt.