het Theater Festival
ma di wo do vr za zo
      03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13

Ways of Working with Art Thinking

Kaaitheater i.s.m. Het TheaterFestival

ONLINE TALK: MARÍA ACASO

De laatste jaren is er in de Spaanstalige wereld een bloeiende artist-educators scene ontstaan die druk experimenteert met de performatieve mogelijkheden van educatie. En vice versa, die performance benadert als een in wezen educatief evenement.

Een belangrijke inspiratiebron voor deze vervlechting is het werk van de Uruguayaanse kunstenaar en pedagogische curator Luis Camnitzer. Hij wijst ons op het grote, informele gebied dat tussen het vakmanschap en de theorie in ligt, en noemt dat Art Thinking. Dààr moet kunsteducatie op gericht zijn: op de manier waarop kunstenaars kijken, denken, de wereld bevragen, vaste kaders omkeren en (tijdelijk) opheffen, en zich afvragen: wat zou er gebeuren als…?

Deze attitude is eigen aan de praktijk van kunstenaars, maar behoort hen zeker niet exclusief toe. Integendeel, het is een spannende common ground waar een enorme diversiteit aan mensen elkaar kan ontmoeten. Op deze interdisciplinaire, speelse en subversieve plek kunnen zij vol zelfvertrouwen en als niet-experts kunst eigen maken.

Het plezier van divergent denken

María Acaso zal in deze Online Talk haar vier basisprincipes toelichten: Art Thinking stimuleert het divergente denken, het kan door iedereen beoefend worden, plezier staat daarbij altijd voorop en het is iets dat je vaak gezamenlijk doet. Ze zal aan de hand van praktijkvoorbeelden laten zien hoe Art Thinking educatieve en performatieve methodes met elkaar verweeft en hoe het een nieuw perspectief biedt op kunsteducatie en mediatie.

María Acaso is mede-oprichtster van het collectief Pedagogias Invisibles, was hoofddocent in de Complutense Universiteit in Madrid en is sinds enkele jaren hoofd Educatie van het Reina Sofia Museum in Madrid. Door middel van allerlei publicaties, workshops en evenementen, waaronder de jaarlijkse Art Thinking school, verbreedt en verdiept zij Art Thinking als een methode die in staat is formele educatie te hervormen en een gedragen kunstbemiddeling tot stand te brengen binnen culturele instellingen.