“Het is bovenal de elegante zachtheid in VanThorhout die deze solo onderscheidt van eerder werk, terwijl ze tegelijk verschillende dans- en culturele tradities vloeiend weet te verzoenen tot een eigen toegankelijke en bijwijlen erg verrassende bewegingstaal.”
#jury23
“Kwetsbaarheid en kracht, Alexander Vantournhout bracht ze nog nooit zo mooi samen als in VanThorhout, zijn nieuwe solo.”
De Standaard
“Alexander Vantournhout zou je een eigentijdse Thor kunnen noemen. Dankzij een jarenlange training in circus en gevechtsport is zijn ijzersterke lichaam de personificatie van mannelijke oerkracht en discipline geworden. Een sculptuur op zich. Precies dat beeld ontmantelt de choreograaf in VanThorhout. Het maakt zijn nieuwe solo tot een slimme (zelf)kritiek die stereotiepen rond toxische mannelijkheid van binnenuit openbreekt”
De Standaard
Of het nu om oude goden, antieke helden, soldaten of sporters gaat, de verheerlijking van mannelijke kracht neigde doorheen de geschiedenis vaak naar een viering van oorlog, agressie en geweld. Thor, naar wie de titel verwijst, is er een van de bekendste verpersoonlijkingen van. Hij kan een donderstorm ontketenen en leeft tot op de dag van vandaag voort als een van de superhelden in de Marvel-strips en -films, steevast afgebeeld met zijn Mjölnir, een hamer met veel te korte steel.
In VanThorhout betreedt Alexander het podium als Thor, en gaat o.a. aan de slag met zijn eigen Mjölnir. Zoals steeds bij het werk van Alexander wordt de relatie tussen object en performer al snel ambigu. Wanneer verlies je de kracht om deze zware hamer te manipuleren en wanneer neemt de hamer het over en wordt hij oncontroleerbaar?
Na een aantal groepsvoorstellingen staat Alexander Vantournhout opnieuw alleen op scène.