het Theater Festival
do vr za zo ma di wo
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18      

WiSPER workshopt

za 03 sep 2016

Kijken, werken en verwerken

Deze ietwat imperatieve omschrijving maakte ons behoorlijk benieuwd naar de precieze inhoud van de Summerschool die Eva De Mulder namens WiSPER op het TheaterFestival
begeleidt. Bekijk hier een reportage (made by Anke Van Meer) en ontdek meer in onderstaand interview! – Eva Decaestecker

Eva De Mulder: In deze Summerschool ‘fileren’ we drie verschillende voorstellingen van het TheaterFestival die we met onze deelnemers gaan bekijken. We onderzoeken telkens de achterkant van het stuk: hoe zijn de makers tot die voorstelling gekomen? En wat moeten de spelers kunnen om dit te spelen? Alles begint natuurlijk met het ‘kijken’ naar een voorstelling. Daarna volgt er een reflectiemoment – het ‘verwerken’ – met een nagesprek met de maker of een van de acteurs. Hoe was het voor hen om de voorstelling te maken of te spelen? Wat hebben ze allemaal gedaan en hoe verliep het repetitieproces? Tot slot komen we toe aan het ‘werken’ en gaan we zelf van alles uitproberen. Wat doet het met mij als maker of speler wanneer ik op een soortgelijke manier te werk ga? Ik geef zowel opdrachten waarin we als speler op de vloer gaan, maar ook oefeningen waarbij we van idee naar concept werken om te ontdekken hoe een voorstelling precies in elkaar zit. Gisteren gingen we met de groep kijken naar De Meest Zwaarmoedige Voorstelling Ooit (waarvan het hele publiek moest huilen) van De Warme Winkel en Theater Artemis. Dat is geen narratieve voorstelling, eerder een montage van scènes. Dus vragen we ons af: hoe maak je zo’n montagevoorstelling?

We ‘hermaken’ de voorstelling niet as such – daar hebben we op vier dagen ook niet de tijd voor – maar we vertrekken wel vanuit de principes van het stuk en gaan die zelf toepassen in speelse opdrachten of denkoefeningen. Zo nemen we een bepaalde acteerstijl over om te ervaren hoe het voelt om op die manier te acteren. In De Meest Zwaarmoedige Voorstelling Ooit was er bijvoorbeeld een acteur die een heel stom lied op heel triestige toon voordroeg zonder het te zingen. Niet makkelijk! In de workshop vandaag zou ik graag een lied willen aanpakken, bijvoorbeeld Hello van Adele, om de deelnemers dit zo serieus of zo authentiek
mogelijk te laten opzeggen. Benieuwd (lacht)!

WISPER

Tags: , , , ,