het Theater Festival

Wie is onze redactie en naar welke voorstellingen kijkt ze uit?

wo 04 sep 2019

Twee weken lang brengen ze vanuit festivalcentrum Vooruit verslag uit over het Theaterfestival, via de dagkrant, blog en radio. Maak kennis met de acht redacteurs uit de eerste festivalweek, die als eerste opdracht kregen om een portret te schrijven over elkaar.

 

Wie Danny de Jong (°1988) googelt, zou kunnen denken dat hij fotograaf is, of een fictief personage uit een Nederlandse soap, maar dat is niet zo. Danny is een jonge theatermaker uit Zaltbommel, vlakbij Den Bosch – of uit Antwerpen, want daar studeerde hij Woordkunst en woont hij nog steeds. In het dagelijkse leven bedenkt hij voorstellingen, soms op papier, maar meestal meteen op het podium. Daarnaast geeft hij zijn kennis door in de academie van Zottegem en werkt hij voor ZINK, een literair collectief. Zijn stukken en teksten gaan over identiteit, over de façade en wat daarachter schuilgaat, over dromen en hoe die uitpakken.

Zijn droom? Voorstellingen blijven maken. De komende twee weken schrijven en radio maken, dat natuurlijk ook. En gaan kijken naar Aardappelbloed, de voorstelling waar hij het meest naar uitkijkt op het Theaterfestival. Emma Lesuis maakt echt documentair theater, dicht bij wat Danny zelf wil maken.

Opgetekend door Emmanuel van der Beek

 

Emmanuel van der Beek (°1997) was elf jaar oud toen hij in de coulissen stond te wachten voor zijn allereerste optreden met het kinderkoor waarin hij zong. Bij deze eerste ervaring achter de scène is zijn liefde voor theater begonnen. Emmanuel ging architectuur studeren, maar liet dat uiteindelijk links liggen voor de studie Taal en Letterkunde (Frans en Nederlands). Zijn bachelorproef schreef hij over Het kleine meisje van meneer Linh, de roman van Philippe Claudel die tot een monoloog werd bewerkt door Guy Cassiers bij Toneelhuis. Emmanuel heeft een voorkeur voor sober en eenvoudig theater, waarbij met weinig middelen een verhaal verteld wordt. 

Op het TheaterFestival kijkt hij het meest uit naar True Copy van BERLIN. Emmanuel is nieuwsgierig naar de manier waarop het verhaal van de kunstvervalser Geert Jan Jansen op toneel wordt gebracht. Na het TheaterFestival start Emmanuel aan een master Westerse literatuur. Voor studentenbladen zal hij recensies en artikels schrijven. Zelf zal hij op de bühne te zien samen met het Leuvens Universitair koor en het ensemble Vocem Flentium. 

Opgetekend door Lotte Lola Vermeer

 

Lotte Lola Vermeer (°1992) is schrijver en theatermaker. In Utrecht studeerde ze Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten en in Brussel rondde ze een Master Audiovisuele Kunsten af aan het RITCS. Sindsdien is ze werkzaam als scenarist, performer en organiseert ze poëzieprojecten en audioprojecten. Samen met Lisanne van Aert vormt ze het Pijpcollectief. In hun voorstellingen werken ze met ervaringsdeskundigen op de scène om zo onmogelijk grote thema’s terug te brengen tot hyperpersoonlijke onderwerpen. Momenteel werken ze aan een nieuw project: de Death over Dinnershow. In deze voorstelling serveren ze eten aan de toeschouwers en bieden hen aanknopingspunten om in gesprek te gaan over de dood. Ze hopen zo het thema sterfelijkheid bespreekbaarder te maken.

Op het Theaterfestival wil deze creatieve duizendpoot zich nog meer bekwamen in redactiewerk en radio. Lotte kijkt het meest uit naar de gespreksperformance The Pain of Others van Peter Aers, waarover ze een interview zal afnemen en een reportage zal schrijven.  

Opgetekend door Sophie van den Berg

 

Sophie van den Bergh (°1991) is een doctoraatstudente theaterwetenschappen aan de Universiteit Gent. Ze doet onderzoek naar de geschiedenis en de ontwikkeling van herdenkingstheater in Vlaanderen en Nederland. Voorts is ze ook aan de slag als zelfstandige in de culturele sector. Ze heeft haar eigen bedrijfje Bergh&tekst en gaat vaak aan de slag als redacteur en als vertaler Nederlands-Engels. Voorheen studeerde ze literatuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden. Ze is afkomstig uit Breda, maar woont momenteel in Gent, waar ze naartoe verhuisde voor de liefde en haar doctoraat. In haar vrije tijd schrijft Sophie poëzie en kortverhalen, gaat ze naar concerten en vind je haar ook regelmatig in het theater. 

Tijdens het TheaterFestival zal ze zowel in het Nederlands als het Engels artikels schrijven. Ze kijkt het meeste uit naar de voorstelling Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or van De Warme Winkel. 

Opgetekend door Céline Vermeulen

 

Céline Vermeulen (°1997) groeide op in Menen — dit jaar, dixit Céline, uitgeroepen tot meest marginale stad van Vlaanderen. Na haar middelbare studies volgde Céline een zevende jaar Woordkunst-Drama aan het Secundair Kunstinstituut in Gent. Daar groeide haar liefde voor theater en haar liefde voor de stad. Tot haar grote teleurstelling lukte het haar, als fervent theaterkijker, nog niet eerder om het TheaterFestival te bezoeken. Deze editie wordt voor haar dus zowel een eerste ervaring als een blij weerzien met de stad, want na haar ‘Gentse periode’ trok ze naar Antwerpen, waar ze Engels, Theater-, Film- en Literatuurwetenschappen studeerde. In juni rondde Céline haar bachelor af met een scriptie over de representatie van etnisch-culturele minderheden in Disney-films. Als adept Disney-liefhebber — haar lievelingsfilm is Coco (2017) over de 12-jarige Mexicaanse Miguel op de dag van het volksfeest Día de Muertos — ging ze de confrontatie aan van wetenschappelijk onderzoek met populaire cultuur, iets wat ze zichzelf ook nog in de toekomst ziet doen. 

Op het TheaterFestival kijkt ze vooral uit naar de danstheatervoorstellingen Studio Sheherazade van Kloppend Hert en ARSENAAL/LAZARUS en 8.2 van hetpaleis, fABULEUS & Moussem Nomadisch Kunstencentrum. Als lid van de jongste lichting van de theatervooropleiding voor jongeren van 16 tot 25, De Nieuwe Spelers, volgde ze al een workshop bij Haider al Timimi, artistiek directeur van Kloppend Hert. Nu wil ze zijn werk wel eens vanop de eerste rij beleven.

Opgetekend door Simon J. Bellens

 

Simon J. Bellens (°1994) is vast lid bij De Zendelingen waar hij vaak als ‘biechtvader’ in de Biechtstoel zit (onder meer op het Theaterfestival!) en panellid is bij de podcast De Theaterether, waar hij samen met anderen in gesprek gaat over voorstellingen die ze recent hebben gezien. Simon studeerde filosofie en schreef eerder al literatuurrecensies. Deze zomer schreef hij voor de TAZette op Theater Aan Zee en kreeg hij zo de smaak te pakken om ook over theater te schrijven. Simon prijst het uitgebreide kritische kader rond theater dat er in Vlaanderen bestaat, al is hij zich er bewust van dat die kritiek enerzijds een vrij klein nichepubliek bereikt en anderzijds (mee) bepaalt wat voor theater er gemaakt wordt. Daarom is Simon benieuwd naar hoe hij als journalist een goede balans kan zoeken tussen toegankelijkheid en diepgang. Zijn ervaring bij De Zendelingen, waarvoor hij vaak met toeschouwers van allerlei leeftijden, voorkennis en achtergronden in gesprek gaat, helpt daarbij. Simon hoopt het vluchtige karakter van een theatervoorstelling een langer leven te kunnen geven in de vorm van een tekst of andere vorm van documentatie. Op dit TheaterFestival kijkt hij vooral uit naar La Reprise van Milo Rau en IIPM. 

Opgetekend door Simon Baetens

 

Simon Baetens (°1995) is recent afgestudeerd als Master in Drama aan het KASK met zijn eerste echte voorstelling, Liquid Dreams, en heeft de ambitie om er in de toekomst nog vele andere te maken. Daarnaast schrijft hij ook al enkele jaren theaterrecensies, voornamelijk voor het tijdschrift Etcetera. Voor Simon ligt het maken van theater en het schrijven erover niet zo los van elkaar: ‘Er wordt veel geschreven over theater, maar vaak mis ik daar wel een soort dialoog tussen de kunstenaar en de journalist. Graag heb ik een band tussen de maker en de recensent die niet lineair is, maar waar eerder een interessante uitwisseling uit kan voortvloeien. Die uitwisseling kan idealiter voortgezet worden na een eerste recensie en zo het hele discours van de kunstenaar lang blijven voortbestaan.’

Op het TheaterFestival krijg je een mooi overzicht op wat het Vlaamse en Nederlandse theaterlandschap te bieden had het afgelopen jaar. Veel voorstellingen heeft Simon al eerder gezien en dus kijkt hij vooral uit naar de State of the Union & Youth waar het festival elk jaar traditioneel mee opent: ‘Dat is een avond waar de theaterwereld niet enkel samenkomt om te vieren, maar ook om te reflecteren. Voor mij altijd het perfecte startschot van het theaterseizoen.’

Opgetekend door Mahdieh Fahimi

 

Mahdieh Fahimi (°1988) probeerde alle zeteltjes uit in de cinema. Vanuit haar fascinatie voor de wereld van cinema kruipt ze dikwijls in de pen. Ze recenseert films voor o.a. kifkif.be, een interculturele beweging die strijdt voor gelijkheid en tegen racisme. Ze komt dichter bij het kunstwerk, al schrijvend. De cinemazaal en het cinemaformat ruilt ze sinds kort steeds vaker in voor de theaterzaal. De relevante grote en kleine thema’s vinden er volgens haar sneller een plaats dan in de cinema. Ze ontdekte dat juist door de fysieke beperking van het theater het minder vasthangt aan één bepaald format. En dat iedere stoel een heel andere ervaring kan opleveren. Kortom: Mahdieh, heeft er een nieuwe liefde bij. 

Tijdens het TheaterFestival verzamelt ze audio en videomateriaal om haar ervaringen te delen met de bezoeker. Ze kijkt alvast erg uit naar A Seat at the Table van Saman Amini/ Black Sheep Can Fly. Ook hier speelt de maker met het klassieke format van theater. De voorstelling over racisme en uitsluiting is actueel, confronterend en gebaseerd op de ervaringen van de acteurs.

Opgetekend door Danny de Jong

 

Deze reporters sloten later aan.

 

De redactie wordt gecoacht door Filip Tielens (De Zendelingen) en Timon Van De Voorde (Tumult.fm). De vormgeving is in handen van Tijsje Revalk.

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: , , , , , , , , ,