het Theater Festival
ma di wo do vr za zo
      05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15

Welke voorstellingen bekijken na het TheaterFestival? – een overzicht van de seizoenstips

ZO 15 Sep 2019

Nu het TheaterFestival ten einde loopt, is het tijd voor een vooruitblik. Welke voorstellingen mag u volgend seizoen zeker niet missen? Onze redactie vroeg voor elke dagkrant een kenner om een tip. Een overzicht.

 

Damiaan De Schrijver

Les Enfants du Paradis (Compagnie Marius)

‘Mijn eerste tip voor aankomend theaterseizoen is Les Enfants du Paradis van Compagnie Marius, dat onlangs nog te zien was op Theater aan Zee en waar mijn collega Bert Haelvoet en Waas Gramser – oudgediende van theatergroep STAN – ook in meespelen.’

‘Verder kijk ik ook heel erg uit naar de nieuwe voorstelling van Maatschappij Discordia die momenteel nog geen titel heeft. Ik kijk uit naar deze twee voorstellingen omdat ik heel graag mensen zie die toneelspelen zonder al te veel poespas en zonder te veel technische snufjes.’

‘Gewoon wat planken en spelen, daar hou ik het allermeeste van. En uiteraard kijk ik ook heel erg uit naar de voorstelling van STAN, Move On, in samenwerking met Moussem en Kloppend Hert, waarin heel wat van mijn collega’s zullen schitteren.’

(Opgetekend door Céline Vermeulen)

(c) Raymond Mallentjer

 

Tunde Adefioye

Pleasant Island (Silke Huysmans & Hannes Dereere/CAMPO)

Tunde Adefioye is als stadsdramaturg verbonden aan de KVS. Als je hem niet in het Brusselse treft dan is
de kans groot dat hij op een van de talloze nationale en internationale theaterfestivals rondloopt, op
zoek naar interessante producties. Een voorstelling waar hij komend seizoen hard naar uitkijkt is echter
aangenaam dicht bij huis te vinden, namelijk: Pleasant Island van Silke Huysmans en Hannes Dereere in
coproductie met het Gentse CAMPO.

Tunde: ‘Op het afgelopen Kunstenfestivaldesarts heb ik een presentatie van Silke over Pleasant Island
bijgewoond en daar was ik zo van onder de indruk, dat ik benieuwd ben naar de volledige voorstelling.
Pleasant Island gaat over een echt bestaand eiland in de buurt van Australië. De bewoners van dat
eiland hadden ooit erg veel geld, maar dan is plots de hele economie ineen gestort en bleven ze volledig
berooid achter. Ook interessant is de impact van de klimaatverandering op dit soort micro-naties. Het
eiland uit de voorstelling gaat niet enkel gebukt onder zware financiële moeilijkheden, maar wordt ook
bedreigd door een stijgende zeespiegel. Het maakt Pleasant Island voor mij een urgente voorstelling.’

Pleasant Island speelt op 23-25 oktober 2019 in CAMPO.

(Opgetekend door Mahdieh Fahimi)

(c) Bea Borgers

Sarah Moeremans

Julian Hetzel & Jetse Batelaan

Regisseur Sarah Moeremans opende donderdag het TheaterFestival met haar State of the Union. Ze pleitte onder andere voor meer onwaarachtig theater, dat een beroep doet op het vermogen om te contrasteren, te verbinden, te associëren en tekens te lezen die in een onalledaags verband staan. Op de vraag naar welke productie ze het komende seizoen het meest uitkijkt, heeft ze niet meteen een antwoord klaar. ‘Sowieso ben ik meer geïnteresseerd in het oeuvre van mensen dan in een enkele specifieke voorstelling. Ik zie het werk van makers als verzamelingen. Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe werk van Julian Hetzel (bekend van o.a. The automated sniper en All inclusive, red.). Het is een verwarrende maker. Dat is iets goeds. En daarnaast kijk ik ook uit naar wat Jetse Batelaan (van Theater Artemis, het jeugdtheater uit Den Bosch, red.) nog gaat maken.’  

De voorstelling All Inclusive van Julian Hetzel speelt momenteel op het Nederlands Theaterfestival. Na een wereldtournee is de voorstelling terug in België op 26 november op het Next Festival in Ieper en op 13 december in het Leietheater in Deinze.

De meeste recente productie van Jetse Batelaan is (….): De Belgische première is op 21 november in De Grote Post. Daarna nog te zien op 22 november en in DE Studio op 27 en 28 november.

(Opgetekend door Lotte Lola Vermeer)

(c) Helena Verheye

 

Sachli Gholamalizad

Celestial Sorrow (Meg Stuart/Damaged Goods)

Sachli Gholamalizad is theatermaker, KVS-gezicht en artist-in-residence bij de Vooruit. In haar werk onderzoekt ze de spanningen rond persoonlijke en territoriale grenzen, de plaats van het individu in een maatschappij en de spanningen tussen ‘self’ en ‘otherness’. 

Sachli: ‘Een voorstelling die ik aanraad is Celestial Sorrow van Meg Stuart/Damaged Goods in samenwerking met de Indonesische Jompet Kuswinanando. In Celestial Sorrow weven zij geluid en beeld samen tot een spel dat niet strak binnen de lijnen van het rationale blijft, maar haast flirt met het spirituele.’

‘De spelers in Celestial Sorrow laten zich ook niet vastpinnen in een vak. Je hebt er niet de acteur, de zanger, de danser…. Ze belichamen elk een beetje van alles en bewegen vloeiend van het ene over in het andere. Dat vind ik erg verfrissend in vergelijking met andere theatervoorstellingen.’

‘Ook is er niets strak gedefinieerd, de voorstelling bouwt wel op maar daarom niet per se lineair. Het is eerder alsof Meg Stuart een web weeft en daar de toeschouwer ook bij betrekt. Die betrekking van het publiek vind ik trouwens altijd wat gevaarlijk, maar in Celestial Sorrow slagen ze daarin op een manier die niet gedwongen aan voelt. Dat getuigt volgens mij van grote eerbied voor de maturiteit van het publiek.’

Celestial Sorrow zal te zien zijn op 24-27 juni 2020 in het Kaaitheater.

(Opgetekend door Mahdieh Fahimi)

(c) Laura Van Severen

Neal Leemput

PERMANENT DESTRUCTION – the HM concert (Naomi Velissariou)

Neal Leamput schrijft opiniestukken, maakt voorstellingen, placeert vaak dansjes in die voorstellingen en hij draagt daarbij een blinkend badpak. Als Secretary of Queer Affairs programmeert hij ook in DE Studio.

‘Ik kijk uit naar de nieuwe PERMANENT DESTRUCTION van Naomi Velissariou. Haar concert over Sarah Kane, het eerste deel, vond ik alvast heel fijn. Ook best een queer voorstelling, trouwens. In opvolger PERMANENT DESTRUCTIONthe HM concert gaat ze aan de slag met de teksten van Heiner Müller. Ik denk dat het wel eens heel tof zou kunnen worden. Moest je dus haar voor het TheaterFestival genomineerde the SK concert gemist hebben, krijg je bij deze een herkansing.’ 

‘De teksten van Sarah Kane presenteren als een concert, vond ik een onwijs toffe vorm. Samen met de visuals kreeg het voor mij iets heel ontwrichtends. Daarnaast zag ik die voorstelling ook op een festival. Veel “gewone” festivalgangers wisten niet zo heel goed waar ze naar aan het kijken waren, wat voor een extra dimensie zorgde. Die ervaring zal natuurlijk iets anders zijn in een theaterzaal, maar soit. Écht een hele vette vorm. Ik vermoed dat die ervaring bij haar tweede concert over Heiner Müller niet anders zal zijn. ’

PERMANENT DESTRUCTION – the HM concert van Naomi Velissariou is nog te zien op 19 december in KVS in Brussel en op 14 en 15 februari in DE Studio in Antwerpen.

(Opgetekend door Danny de Jong)

(c) Sanne Peper

Louis Janssens & Ferre Marnef

Girl from the Fog Machine Factory (Thom Luz & Bernetta Theaterprod.)

Louis Janssens en Ferre Marnef vormen sinds 2012 het collectief Desnor. Momenteel werken ze aan hun nieuwe voorstelling Toverberg (rond De Toverberg van Thomas Mann) die in première gaat op 19 september in Troubleyn tijdens Love at first Sight.

‘Wij willen graag naar Girl from the Fog Machine Factory van Thom Luz & Bernetta Theaterproduktionen. We hebben nog nooit een voorstelling gezien van Thom Luz, maar ontdekten zijn werk via het internet. Zijn beelden prikkelen ons erg, net als de materialen die gebruikt worden en het licht in combinatie met geluid.’

‘We herkennen veel van de materialen die op scène staan en hoe ze gebruikt worden. Het praktische, het bewegende… Een andere voorstelling van hem, Unusal weather phenomena-project kwamen we tegen in het werkproces van Galileo (voorstelling van Desnor uit 2017, red.).’
‘Het kan natuurlijk zijn dat het er online beter uitziet dan in het echt. Daarom zijn we blij dat er nu een Belgische première is van deze voorstelling. We zagen wel dat de voorstelling uitverkocht is, en we hebben nog geen kaartjes.

Girl from the Fog Machine Factory speelt 12 en 13 december in deSingel.

Toverberg speelt 19 en 20 september in Troubleyn en gaat daarna op tournee door Vlaanderen en Nederland.

(Opgetekend door Simon Baetens)

© Sandra Then

Marieke De Munck

Mia Kermis (Stefanie Claes)

Marieke De Munck is curator van het STADSATELIER en geeft mee vorm aan het reflectieprogramma THINK van Vooruit. Vanuit onderzoeks- en ontwikkelingsresidenties binnen het STADSATELIER groeien soms ook volwaardige voorstellingen, zoals deze Mia Kermis van Stefanie Claes. Zij maakt deel uit van het collectief Lucinda Ra en toonde eind vorig seizoen al een work in progress in Vooruit. Benieuwd naar meer! 

Marieke: ‘Theatermaker Stefanie Claes raakte als kersverse moeder geïnspireerd door de Vongelingenschuif bij haar thuis om de hoek. Ze vertelt met zelfgemaakte poppen, tekeningen en een loop station het woordeloze verhaal van Mia Kermis, een vondeling. Een pasgeboren kind dat volledig losgemaakt wordt van zijn wortels, dat beeld is voor Claes de start van een belangrijk verhaal. Een vondeling heeft strikt genomen geen verleden, maar iedereen komt toch ergens vandaan? Wat voor betekenis heeft dat verleden voor onszelf en voor onze toekomst? Speels, inventief, poëtisch, ontroerend en stout figurentheater, zo kan ik de voorstelling best omschrijven. Voor iedereen van 6 tot 106, gewoon gaan!’

Mia Kermis speelt op za 28 maart 2020 in Kopergietery Rabot en op 29 maart 2020 op locatie.

(Opgetekend door Mahdieh Fahimi)

(c) Kerlijn Van Der Cruysen

FRANKIE scrolt door het concertjaar

Simon Lynen (zang & trompet), Vincent Lynen (gitaar), Jef Staut (bas), Brecht Hayen (gitaar) & Timo Fannoy (drum) vormen samen FRANKIE. Ze brengen vanavond en morgen in CAMPO de voorstelling Laguna Beach, waarin ze spelen met installaties, livemuziek en zelfgemaakte poppen. Samen met hun techniekers Bart Huybrechts, Bram Boele en An Meeusen hebben ze voor komend seizoen heel wat muzikale tips. 

Simon: ‘Waar we enorm naar uitkijken is het concert van Fat White Family, een groep uit Londen. Ze brengen ruige muziek met veel gevoel, variatie en dynamiek. Ook de Uruguayaanse singer-songwriter Juan Wauters mag je niet missen. Het leuke aan hem is dat hij zijn songs helemaal zelf opneemt. Dat zorgt voor een ruwe kant die we wel kunnen smaken. Dat is ook zo bij Frankie Traandruppel, het solo-project van Lee Swinnen (zoon van Guy), voormalig Double Veterans-lid. Mooi en eerlijk met een ruw kantje. Echt de vondst van het jaar volgens ons. Hij treedt sowieso binnenkort op in Gent, volg hem! En omdat we met drie uit Limburg komen, mogen we ook de Limburgse band BOY SILLY niet vergeten, recent geselecteerd voor de wedstrijd Sound Track van Poppunt. Die gaan sowieso nog potten breken!’

Fat White Family speelt op maandag 9 december in AB in Brussel. Juan Wauters speelt op vrijdag 8 november in Botanique in Brussel. 

(Opgetekend door Sanne Stassijns)

Kathleen Treier

Don Carlos (Opera Ballet Vlaanderen)

Kathleen Treier is voor het vierde jaar op rij directrice van het TheaterFestival. Eerder werkte ze bij de gezelschappen tg STAN en Berlin als verantwoordelijke (inter)nationale spreiding en verkoop, publiciteit en marketing. Onze laatste seizoenstip komt – hoe kan het ook anders – van Kathleen. 

‘Mag het ook echt een heel persoonlijke tip zijn? Dan kies ik voor alle operavoorstellingen van Opera Ballet Vlaanderen’, begint Kathleen. ‘Eén van mijn beste vriendinnen, Annelies Van Gramberen, wordt vanaf dit najaar opgenomen in het vaste solistenensemble van Opera Ballet Vlaanderen. Daar zal ze gedurende een seizoen een achttal rollen voor haar rekening nemen. Ik heb dan ook meteen voor alle opera’s tickets geboekt. (lacht) Momenteel speelt ze in de opera Don Carlos, die nog speelt tot eind oktober. Opera Ballet Vlaanderen brengt vaak de minder evidente opera’s en niet enkel de usual suspects, dat vind ik wel fijn. Ik ben ook best een grote operafan. Moest ik opnieuw 18 zijn, dan zou ik sowieso ingangexamen klassieke zang doen aan het conservatorium. Ik zat jarenlang in een koor dat zelfs internationaal toerde en volgde ook klassieke zangles. Nu heb ik daar door mijn beroep minder tijd voor. Maar door veel naar opera te gaan en mijn vriendin daar bezig te zien, kan ik toch nog wat wegdromen over een zangcarrière in de opera.’

Don Carlos speelt nog tot eind oktober in Antwerpen en Gent. 

(Opgetekend door Sanne Stassijns)

© Opera Vlaanderen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Tags: