het Theater Festival

Wat leren we van het publiek aan zet?

zo 04 sep 2016

Op 2 september was het TheaterFestival het schouwtoneel voor het Grote Participatiedebat. Een jaar geleden was Het Theaterfestival zelf de plaats van actie voor een participatieproject: Publiek Aan Zet (PAZ). – Marijke Van Eeckhaut (Publiek Aan Zet)

Publiek aan zet - Iris Verhoeyen (1)

(c) Iris Verhoeyen

PAZ daagt haar participanten uit om een kunstinstelling onder de loep te nemen en experimenten op te zetten om de beleving van het publiek te optimaliseren. Dat kan een eigenwijze visie op tentoonstellen zijn, maar evengoed een nieuwe manier om het gesprek over een voorstelling te stimuleren. De participanten aan ‘PAZ-2 Het Theaterfestival’ (na PAZ-1 in M-Museum Leuven) probeerden de drempel van het festival te verlagen en de publieksvriendelijkheid van de theaterbeleving te verhogen. Ze organiseerden
ontvoeringen, maakten conversatiemenu’s, speelden gastheer en -vrouw, programmeerden performances enzovoort. Zowel de minder ervaren bezoeker als de doorgewinterde theaterliefhebber namen ze daarbij in het vizier. Nieuwsgierig geworden? De participanten
bundelden hun ideeën, ervaringen en tips in een inspiratieboekje.

Bleef het daarbij? Zeker niet. PAZ draait om wat kunstinstellingen kunnen leren uit projecten waarin we niet de kunst, maar (een stukje van) de instelling samen met het publiek maken. Hoe kijken bezoekers? Welke noden formuleren ze? Wat vinden ze belangrijk? PAZprojecten worden daarom steeds geflankeerd door onderzoek. Het onderzoeksverslag van ‘PAZ-2 Het Theaterfestival’ zal binnenkort verschijnen. Houd onze site in het oog!

Publiek Aan Zet is een project van Mooss en Cera. De kernpartners zijn M-Museum Leuven, Het TheaterFestival, Musée des Beaux-Arts en Musée de la Photographie in Charleroi, en Het nieuwstedelijk.

Publiek aan zet - Iris Verhoeyen (2)

(c) Iris Verhoeyen

Tags: , ,