het Theater Festival

“Erciyas vervreemdt je van één van de meest intieme onderdelen van je persoonlijkheid, je stem. Het effect is buitengewoon en ook behoorlijk unheimlich.”

Juryrapport

“Een lange reis, al duurt ze niet meer dan een half uur, die je uiteindelijk weer thuis brengt bij jezelf, bij je eigen stem. En die zal nooit meer klinken als voorheen. Magisch.”

De Morgen

Voicing Pieces

Begüm Erciyas

In Voicing Pieces onderzoekt Begüm Erciyas de poëtische kracht van de stem en de daad van het spreken. In de beslotenheid van een geluidsdicht hokje krijg je een eenvoudig script en word je toeschouwer van je eigen stem. De handeling van tegelijk spreken en luisteren leidt tot een theatrale en choreografische ervaring, die bij elke deelnemer opnieuw wordt gecreëerd. De stem wordt losgemaakt van het lichaam. Ze wordt een plaats voor actie, een verrassing, een voorstelling.

Is je eigen stem niet altijd misleidend en onbehaaglijk? Eerder dan jezelf terug te vinden in de vreemdeling nodigt Voicing Pieces je uit de vreemdeling in jezelf te ontdekken en te omarmen. Een bevrijdende ervaring.

concept Begüm Erciyas | realisatie Begüm Erciyas & Matthias Meppelink | dramaturgie Marnix Rummens | live-operation Eric Desjeux, Marc Melià & Begüm Erciyas | tekst Matthias Meppelink, Begüm Erciyas & Jacob Wren | decor Tim Vanhentenryk, Lena Buchwald & Barbara Greiner | artistieke samenwerking Jean-Baptiste Veyret-Logerias | productie management/PR Barbara Greiner | productie Begüm Erciyas & Platform 0090 | coproductie wpZimmer (Antwerp), STUK (Leuven) & Tanzfabrik Berlin/Tanznacht Berlin

Uit het juryrapport:

De Turkse kunstenares Begüm Erciyas, biologe en choreografe van opleiding, zorgde met Voicing Pieces voor één van de strafste belevenissen van dit jaar. In deze één-op-één installatie speel je zelf, samen met je eigen stem, de hoofdrol. In een ruimte staan drie geluiddichte hokjes opgesteld, waar je tot je middel kan inkruipen. Binnenin ligt een script klaar, dat je luidop moet voorlezen via een microfoon die aan je hoofdtelefoon is bevestigd. De zinnen en woorden zijn op het eerste gezicht eenvoudig, maar na verloop van tijd ‘choreografen’ ze je spreken steeds nadrukkelijker. Sneller, trager, luider, stiller… Terwijl je voorleest en de instructies op het papier volgt, worden je uitspraken live gemanipuleerd door enkele technici. Ze ontdubbelen je stem, laten die klinken als een lallende dronkaard of aanzwellen tot een langgerekte echo. Onwaarschijnlijk hoe sterk je spreken bepaald wordt door wat je hoort. Meermaals raak je de oriëntatie helemaal kwijt.

Erciyas vervreemdt je van één van de meest intieme onderdelen van je persoonlijkheid, je stem. Het effect is buitengewoon en ook behoorlijk unheimlich. In dit theaterstuk ben je tegelijk performer én uitvoerder, spreker én luisteraar, mens én personage. Erciyas toont gelaagd hoe beide posities samenvallen, en vanuit dat choreografisch-auditieve spel vertelt ze onvermijdelijk ook iets over wat spreken in een sociale en politieke context betekent. Tegelijk werpt Voicing Pieces een kritische blik op hoe vervreemd we zijn, in een tijd waarin we er allemaal digitale alter ego’s op nahouden en technologische interfaces ons scheiden van onze diepste gedachten en verlangens. Voicing pieces laat je aan den lijve ondervinden dat “je est un autre”. Een magische, onvergetelijke ervaring!

DE SINGEL
Muziekstudio
€14 (basis) / €10 (-25/65+, oKo) / €8 (-19)
duur: 30 min.
taal: ENG gesproken