het Theater Festival

“FC Bergman levert opnieuw een knap staaltje scenografie, terwijl we kijken naar iets wat aanvoelt als een droomsequentie van visuele poëzie. Maar hoe verder het hoofdpersonage evolueert, hoe onbehagelijker die prachtige esthetiek wordt. De vergelijking met onze hyperindividualistische maatschappij is snel gemaakt. Net als het schaap willen we eruit springen, excelleren, bij de lucky few horen… om dan toch te beseffen dat we vooral op zoek zijn naar verbinding.”

#jury22

“Na, onder meer, het temmen van een industrieterrein in Terminator Trilogie, het tot zwembad vertimmeren van de Bourlaschouwburg in Van den vos, het geniaal dollen met plotten en huizenhoge decors in JR en het fantastisch flirten met opera in Les Pêcheurs de perles toont de bende zich gepokt en gemazeld in het bemeesteren van een groots podium, het vertellen van een groots verhaal - wortelend in de Westerse kunstgeschiedenis - en het ontwerpen van grootse, gelaagde scènebeelden die elk op zich een adembenemend maar nooit overdadig tableau vivant zijn. Het betoverende resultaat heet The Sheep Song en het is wellicht de allermooiste voorstelling van 2021.”

Knack Focus

The Sheep Song

FC Bergman

 

Een moderne parabel over de angst voor en aantrekkingskracht van verandering in een mensenleven. De tragedie van de mens als fundamenteel veranderend wezen.

 

FC Bergman verhaalt In The Sheep Song over een wezen dat niet langer tevreden is met zichzelf. Het voelt dat het meer in zich heeft, voorbestemd is tot een glorieuzer leven dan dat van zijn soortgenoten. Ovis Orientalis Avis maakt zich op voor de ultieme transformatie, vastbesloten om het lot, de wetten van de fysica en de goede smaak te tarten. Donkere wolken verschijnen aan de einder. Hoefgetrappel doet de aarde sidderen. De open mond wacht. Het verlangen naar verandering blijkt een moeilijk te stillen storm.

 

______

 

Yes I am Mother Nature’s son

And I’m the only one

I do what I want and I want what I see

Could only happen to me

 

I’m so free

I’m so free

 

Oh, please, Saint Germaine

I have come this way

Do you remember the shape I was in

I had horns and fins

 

I’m so free

I’m so free

 

Lou Reed, I’m So Free

 

Lees hier waarom de juryleden deze voorstelling selecteerden. 

 

 

 

Van: Stef Aerts, Joé Agemans, Matteo Simoni, Jonas Vermeulen, Thomas Verstraeten, Marie Vinck
Met: Jonas Vermeulen, Stef Aerts / Joé Agemans, Matteo Simoni / Dries De Win, Yorrith De Bakker / Jan Deboom, Marie Vinck / Gudrun Ghesquière, Thomas Verstraeten / Bart Hollanders
Lichtontwerp: Ken Hioco
Geluidsontwerp: Senjan Jansen
Kostuumontwerp: Joëlle Meerbergen
Muziek & live uitvoering: Frederik Leroux / Ruben Machtelinckx
Productie: FC Bergman & Toneelhuis
Coproductie: Holland Festival, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg & Piccolo Teatro di Milano - Teatro d’Europa
Met de steun van: de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid & Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius
RANG 1: €28 (basis) / €26 (65+) / €24 (-26) / €14 (-18) / €5,6 (UITPAS)

RANG 2: €26 (basis) / €24 (65+) / €22 (-26) / €12 (-18) / €5,2 (UITPAS)
duur: 90 min.

FC Bergman werd opgericht door zes acteurs/theatermakers/kunstenaars: Stef Aerts, Joé Agemans, Bart Hollanders, Matteo Simoni, Thomas Verstraeten en Marie Vinck. Sinds 2008 hebben zij een heel eigen theatertaal ontwikkeld, die buiten anarchistisch en licht chaotisch, vooral extreem beeldend en poëtisch is. In hun voorstellingen staat vaak de spartelende, immer trachtende mens centraal. De poëtica van FC Bergman is gestoeld op een sterk besef van eindigheid, op het inzicht dat elk bestaan de kiemen van zijn vergaan in zich draagt. Inmiddels zijn Simoni en Hollanders teruggetreden als kernleden en werken ze op losse basis mee met FC Bergman.