het Theater Festival
ma di wo do vr za zo
      05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15

“Met een danstheatervoorstelling verbrijzelen Haider Al Timimi en Gorges Ocloo in één extravagante vertoning onze bekrompen opvattingen over ras, gender en seks. En het resultaat is nog vrolijk ook.”

#jury19 Mia Vaerman

“Een erg associatieve compilatievoorstelling: radicaal, grappig, schurend.”

De Standaard

“Studio Shehrazade is volkstoneel in de beste zin van het woord: het brengt de kijker iets bij over zichzelf, zonder belerend te worden, zonder in ontoegankelijke theorie te vervallen of slogans te debiteren. ”

Etcetera

Studio Shehrazade

Kloppend Hert & ARSENAAL

Stel dat er een zwart gat is waar we ons aan het alziend oog van de publieke opinie kunnen onttrekken. Een plek waar we ongeremd onszelf kunnen zijn. Waar we vrij zijn om gewoonweg lief te hebben. Studio Shehrazade is zo’n plek. Twee mannen, een Ghanees en een Irakees, vinden elkaar in de studio. De taboes die hen weerhouden, sneuvelen.
Haider en Gorges spelen met de begrenzing van hun vrijheid. Hoe beangstigend zijn hun wildste dromen? Hoe ver of hoe dichtbij geraken ze bij de ander? Hoe diep is hun verlangen nu dat tastbaar wordt? Hoe ver of hoe dichtbij geraken ze bij de ander? Hoe groot is de druk van de buitenwereld die hen opwacht en de angst voor de enige getuige van hun ware gelaat, de geliefde ander? What happens in the Studio, stays in the Studio.

Studio Shehrazade is een danstheatervoorstelling, geïnspireerd op het werk van de Libanese kunstenaar Akram Zaatari. Hij ontdekte de collectie van fotograaf Hashem El Madani die in Beirut een discrete fotostudio runde, waar mensen hun ware aard en geheime fantasieën in beeld lieten brengen.

Studio Shehrazade vervalt nooit in een stereotiepe benadering van het thema. De voorstelling legt op een gevoelsmatige manier de issues over genderdifferentiatie bloot. Ze tast de grenzen van de perceptie die sommige culturen hebben op homoseksualiteit af. Tegelijkertijd stelt de voorstelling homofobie en de daaruit voortkomende gruweldaden aan de kaak.

performance Gorges Ocloo, Haider Al Timimi | dramaturgie Bart Capelle | choreografie Georgina Del Carmen Theunissen | co-regisseur Renée Goethijn | licht Reynaldo Ramperssad | productie Kloppend Hert & ARSENAAL/LAZARUS | coproductie Kunstencentrum Vooruit & C-TAKT

Uit het juryrapport:

Met een danstheatervoorstelling voor 15+ verbrijzelen Haider Al Timimi en Gorges Ocloo in één extravagante vertoning onze bekrompen opvattingen over ras, gender en seks. En het resultaat is nog vrolijk ook. ‘Onze’ staat voor de westerse landen – waar homoseksualiteit pas in 1973 uit het handboek voor psychologische pathologieën werd geschrapt. Maar evengoed slaat het woord op de homofobie die de hele mensheid treft. Of wat te denken van de geblinddoekte homoseksuelen die de IS-strijders in Irak en Syrië van de daken gooiden? Precies die beelden waren voor de Irakees Al Timimi  aanleiding voor deze voorstelling. Al merkt de Ghanese Ocloo erbij op dat niet  homoseksualiteit door het Westen naar Afrika werd gebracht, maar wel homofobie…

Hun turbulente associaties van dialogen, muzieknummers, reflecties en mannenbeelden in alle mogelijke outfits en poses tonen niet zozeer de clichés, maar vooral de vrolijke transgressies van de gestelde ‘normen’. Gorges Ocloo doet het met veel male power op hoge hakken, Haider Al Timimi met vertederende onhandigheid en frêle beentjes. Die exhuberantie pleit niet louter voor mannenliefde: het gaat erom dat geen enkel minnespel in een keurslijf gesnoerd hoeft te worden. ‘Queer’ staat in het Engels voor wat verkeerd is, scheef, bizar, vreemd, zelfs verontrustend. Dat is het waar de twee protagonisten zingend, dansend en grollend voor pleiten. Of zoals Ocloo blijft herhalen: ‘Wat vandaag de waarheid is, kan morgen een leugen zijn.’

De titel, Studio Shehrazade, verwijst naar het fotoarchief van Hashem el Madani, die tussen 1948 en 1982 duizenden foto’s nam van Libanezen van alle slag: macho’s met een geweer, homo’s in trouwjurken, zoenende lesbiennes… Ze mochten op de pellicule zoals het hen zinde: queerness zonder moreel oordeel. Het is die studio die Kloppend Hert op de planken zet, letterlijk én figuurlijk.

In Lettres Persanes, een brievenroman van de Franse filosoof Charles de Montesquieu uit 1721, beschrijven twee Perzen met flink wat sarcasme hun indrukken over de Parijse zeden. Haider Al Timimi en Gorges Ocloo doen drie eeuwen later hetzelfde, maar dan in een hedendaagse danstheatervoorstelling. Vanuit hun unieke positie als kunstenaars met Irakese en Ghanese roots tonen zij met meesterlijke vrolijkheid – en milde spot – ons korset aan maatschappelijke regels. Het levert de meest bevrijdende boodschap van het seizoen op. En de chaos op de speelvloer? Die weerspiegelt de queerness in elk van ons.

€ 18 (basis) / €16 (65+) / €14 (-26) / €10 (-18) / UITPAS

Op vr 6 sep om 14 uur staat een schoolvoorstelling gepland, open voor publiek.
duur: 80 min.
taal: NL gesproken

Kloppend Hert
ARSENAAL/LAZARUS

Kloppend Hert is een gezelschap dat bestaat uit dramaturg Bart Capelle, zakelijk leider Brigitte Mys en productieleider Elise De Vos. Haider Al Timimi is er choreograaf, regisseur, danser en acteur. Een constante in hun beeldend, bewegend en muzikaal theater is dat ze vertrekken uit diepmenselijke verhalen. Een sociale, economische en politieke realiteit is in elke voorstelling aanwezig. Uiteraard maakt interculturaliteit een wezenlijk onderdeel uit van hun artistiek verhaal. Kloppend Hert gaat op zoek naar wat mensen bindt zonder de verschillen uit te wissen.