het Theater Festival

“Realtime legt bijzonder geestig de mechanismen van het theaterbedrijf bloot en is daarnaast ook een gevoelige exploratie van een artiest met angst om te creëren en een niet verwerkte relatie. Het is heerlijk metatoneel dat je hoofd doet knetteren.”

De Standaard

Realtime

Dries Gijsels

And time is just memory mixed with desire” – Tom Waits

In Realtime volgen we een theatermaker die een voorstelling probeert te maken over tijd. Maar het verleden ligt onbereikbaar ver achter hem en de toekomst wil maar niet beginnen. Terwijl het publiek ouder en ouder wordt, komt de première steeds dichterbij.

Hoe lang duurt nu, en waar gaat het heen als het voorbij is? Beleven we nog wel eens echt lege tijd? Of worden we daarvoor te zeer afgeleid door permanente prikkels? Zouden we dankzij alle technologische vooruitgang niet juist méér tijd dan ooit moeten hebben?

Dries Gijsels en zijn crew scheppen een even rusteloos als intrigerend universum van waarzegsters en ex-geliefden, van vertragingen en deadlines, van te veel koffie en te weinig slaap. In een race tegen de klok proberen ze een nieuwe tijdzone te ontdekken, waar de aandacht niet versnipperd is en de tijd even kan uitrusten.

concept & regie Dries Gijsels | van & met Cédric Coomans, Eline Kuppens, Femke Stallaert & Greg Timmermans | dramaturgie Bart Capelle | kostuums Anne-Cathérine Kunz | assistentie regie Marie Pien | uitvoering decor Bert Van Dijck | techniek Bert Van Dijck, Hanne Dick & Milan De Wael | coproductie Kultuurfaktorij Monty & c-takt | spreiding Thassos | residenties K.A.K., Arsenaal/Lazarus, Kunstenwerkplaats Pianofabriek & De Nwe Tijd | met dank aan Juul Dekker, Suzanne Grotenhuis, Jonas Devuyst, Wim Gijsels, Matthias Hellemans & Tim Kluppels | met de steun van de Vlaamse Gemeenschap & de Vlaamse Gemeenschapscommissie | credits voorstellingsbeeld uit de reeks "Red Ink" © 2018 Max Pinckers
BRONKS
Grote Zaal
€16 (basis) / €14 (65+/-26/pro) / €10 (-18 )
duur: 80 min.
taal: NL gesproken, ENG en FR boventiteld

Dries Gijsels (°1986, Antwerpen) is een van de drijvende krachten binnen het Brusselse theatercollectief Koekelbergse Alliantie van Knutselaars of K.A.K. Met deze club mensen maakte hij de afgelopen jaren o.a. Life, Death & Television en de kleutervoorstelling Snøw, die hij ook regisseerde. In co-regie met Renée Goethijn creëerde hij No Use For Binoculars (2015) en Totally (2017). Realtime is de eerste voorstelling die hij zelf creëerde en regisseerde.

In zijn werk onderzoekt Gijsels de relatie tussen de mens en de almaar sneller evoluerende technologie, en bevraagt hij het statuut van de werkelijkheid in een veranderende wereld. Hij fileert de wereld zoals we hem kennen en zet hem vervolgens met haken en ogen weer in mekaar, om zo een geheel eigen, tegelijk absurd en surrealistisch universum te scheppen. Daarin zijn menselijkheid, humor en mededogen de ultieme handlangers om zich staande te houden in een wereld die hoe langer hoe ongrijpbaarder wordt.

Uit de blog: