het Theater Festival

“Mia Kermis toont hoe de magie van theater in zijn dubbele bewustzijn ligt: niets mooier dan kijken naar de machinerie achter een fantasiewereld om er vervolgens helemaal in mee te stappen.”

#jury20

“Er zit een enorme verbeeldingskracht achter deze voorstelling, die woorden overbodig maakt. Claes hoeft maar de ijzerdraadjes van Mia's armen naar haar oren te buigen om duidelijk te maken dat het Mia even te veel wordt. Dit is een stuk voor wie op zoek is naar zijn of haar roots, maar evengoed voor iedereen die zich wel eens alleen voelt.”

Het Nieuwsblad

Mia Kermis

Stefanie Claes / Lucinda Ra & Vooruit i.s.m. De Studio

Vlakbij het vroegere huis van Stefanie Claes is een vondelingenschuif, een plek die haar mateloos fascineert. Het beeld van een pasgeboren kind zonder aantoonbare wortels is het begin van een voor Stefanie belangrijk verhaal. In oude stadsarchieven wordt een vondeling beschouwd als iemand zonder verleden. Maar iedereen komt toch ergens vandaan? Welke betekenis heeft een verleden voor je heden en je toekomst? De namen van de vondelingen werden geïnspireerd op de omstandigheden waarin de kinderen werden gevonden: van Marie Orgie en Engelbertus Dorstig tot Maria Ijsrol en Anne Theresia Kermis.

Mia Kermis is een ode aan alle vondelingen die ooit hebben geleefd en aan de verbeelding en de nieuwsgierigheid naar onze oorsprong. Stefanie Claes creëert in Mia Kermis een unieke beeldende taal zonder woorden waarmee ze het verhaal vertelt van een kind dat op zoek gaat naar haar eigen begin om zo te kunnen (op)groeien. Het resultaat is een intieme miniatuurvoorstelling voor volwassenen waarbij kinderen vanaf 10 jaar welkom zijn.

 

concept, ontwerp & spel Stefanie Claes | feedback & dramaturgie Simon Allemeersch, Barbara Claes & Sofie Van der Linden | lichtadvies Iwan Van Vlierberghe | affichebeeld Sarah Yu Zeebroek | productie Lucinda Ra & Vooruit i.s.m. De Studio | met de steun van KAAP | met dank aan Het Bos, CC Het Gasthuis Aarschot, Het Oude Badhuis & WALPURGIS/deFENIKS | spreiding Vincent Company

Uit het juryrapport:

Mia Kermis is wonderlijk miniatuurtheater over een vondelinge die op zoek gaat naar haar wortels. Met dit sociaal bewogen, visuele sprookje, dat je enkel met een handvol toeschouwers mag bijwonen, stelt Stefanie Claes rake vragen over wat het betekent om (n)ergens bij te horen.

Soms hebben de kleinste voorstellingen de grootste impact. In het miniatuurtheater van Mia Kermis mogen telkens maar 30 toeschouwers per keer binnen, maar door de intieme setting smul je nog meer van de magnifieke verbeelding die beeldend kunstenares Stefanie Claes hier – letterlijk – uit haar hoed en blauwe kiel tevoorschijn tovert.

Voor deze muzikale collagevoorstelling, waar vier jaar voorbereiding aan vooraf ging, liet Claes zich inspireren door een vondelingenschuif nabij haar vroegere huis en reconstrueert ze het leven van een vondelingenmeisje zonder geschiedenis. Want iedereen heeft het recht om te weten waar zij vandaan komt.

De roodharige Mia is een ongelukje. Eerst vindt ze bescherming bij een wolvenroedel, nadien komt ze terecht bij een bont circusgezelschap. Het verlangen naar haar wortels drijft het meisje echter de natuur in, terug in de tijd, waar ze haar voorouders ontmoet als geesten en oerbomen. Kunnen we ook tot de natuur ‘behoren’ en niet alleen tot een familie? Het is een rake uitsmijter die grote ecologische vragen op een persoonlijk niveau voelbaar maakt.

Niet alleen dit poëtische, woordeloze verhaaltje kruipt onder je vel, ook de bloedmooie en delicate manier waarop Claes haar universum tot leven wekt. Net zoals Pat Van Hemelrijck, Benjamin Verdonck en Louis Vanhaverbeke verheft ze het bricoleren tot kunst. Op een uur tijd tovert ze van achter haar werkbank tientallen groteske poppetjes uit papiertape en ijzerdraad tevoorschijn. Grote wasco-tekeningen dienen als decor. Met behulp van oud speelgoed en een loopstation knutselt ze live een soundtrack in elkaar. Met rood aangelopen kaken houdt Claes op haar eentje de boel draaiende.

Haar ambachtelijke aanpak zorgt voor een dankbare vertraging in het kijken. De schoonheid ontpopt zich in de vele details waar je ogen op vallen: regenbooglampjes die op een minireuzenrad plots beginnen te flikkeren, Claes die een spookachtig masker aantrekt en met een zwangere buik een popje te slapen legt onder een fluwelen dekentje. De kunstenares speelt matroesjkagewijs met schalen van verbeelding en omzeilt behendig elk wollig sentiment. Ook geweld, lust en de dood krijgen in haar universum een plek. Het maakt dat zowel volwassenen als kinderen er met een even grote fascinatie naar kijken.

Mia Kermis toont hoe de magie van theater in zijn dubbele bewustzijn ligt: niets mooier dan kijken naar de machinerie achter een fantasiewereld om er vervolgens helemaal in mee te stappen. Nagenieten doe je met het boekje met illustraties die Claes uitbracht bij de Nieuwe Toneelbibliotheek.

Beursschouwburg
Gouden Zaal
€18 (basis) / €16 (65+) / €14 (-26/pro) / €10 (-18) / €5 (-12)
duur: 80 min.
taal: Language No Problem | 10+

Lucinda Ra
Kunstencentrum Vooruit
De Studio

Lucinda Ra is het collectief van theatermakers Simon Allemeersch, Barbara Claes en Stefanie Claes, muzikanten Giovanni Barcella en Jeroen Van Herzeele, zakelijk leidster Brigitte Mys, beeldend kunstenaar Sofie Van der Linden en vormgever Mario Debaene. Los-vast, noemen ze hun collectief zelf, omdat de concrete projecten vertrekken vanuit een concrete aanleiding voor een nieuwe verhaal. En die timing is voor iedereen anders.
Alle voorstellingen van Lucinda Ra ontstaan in de wereld buiten het theater en vanuit iets dat hen raakt. Ze zoeken naar een manier om om te gaan met de harde realiteit die tekenend is voor de huidige maatschappij. Vaak nemen ze enkele jaren de tijd om zich in de onderwerpen te verdiepen. Via ontmoetingen, evenementen en interviews verzamelen ze – elk vanuit hun eigen discipline – materiaal voor hun verhaal. Het resultaat is een ervaring die tot op het bot gaat.

Uit de blog: