het Theater Festival

“Alles klopt: de loepzuivere regie van terryn, acteren om duimen en vingers van af te likken en een stomende soundtrack die van de rit een lichamelijke ervaring maakt.”

#jury20

“Een autorit die je leven verandert.”

De Standaard

“Locke is een roadtrip naar onze diepmenselijke emoties. En wat voor een roadtrip! En wat voor een soundtrack!”

Het Nieuwsblad

Locke

Compagnie Cecilia

Ivan Locke, plichtsbewuste werfleider en goede vader, vertrekt op een dag van zijn werk naar huis. Aan de verkeerslichten waar hij normaal links moet, beslist hij echter rechts af te slaan. Wat volgt, is één van de strafste filmscenario’s ooit qua structuur en personages (van de hand van Steven Knight, de man achter onder andere Peaky Blinders). Gedurende de anderhalf uur durende autorit komen we stap voor stap te weten wat Ivan ertoe drijft om heel zijn leven op het spel te zetten.
Locke gaat over je verantwoordelijkheid nemen en je principes volgen vanuit de wetenschap dat je alles dreigt kwijt te spelen. Omdat de waarheid het allerbelangrijkste is.

Samen met topacteurs Tom Vermeir en Koen De Graeve zet regisseur Yahya terryn zijn tanden in dit hartverscheurende verhaal dat zich afspeelt tijdens een autorit. Elke avond speelt een van de twee acteurs de hoofdrol; de andere neemt de zes bijrollen voor zijn rekening. De avond erop kan alles omdraaien. De soundtrack van de hand van onder andere Johannes Verschaeve (The Van Jets) zet alles extra onder stoom. Kortom, een theatrale tour de force.

tekst & regie Yahya terryn | spel Koen De Graeve & Tom Vermeir | live-muziek Ben Brunin, Frederik Heuvinck, Luk Vermeir & Johannes Verschaeve | dramaturgie Daan Borloo | scenografie Sam Declercq | kostuums Ellen Kromhout | geluid Saul Mombaerts | licht en video Bram Geldhof | fotografie Kurt Van der Elst | ontwerp affiche Mario Debaene | technische coördinatie Tom Declercq | productiecoördinatie Vicky terryn | productie Compagnie Cecilia | coproductie Perpodium | met de steun van Vlaamse Gemeenschap, Stad Gent & Taxshelter van de Belgische Federale Overheid

Uit het juryrapport:

Compagnie Cecilia smeedt in Locke het banale en kleinburgerlijke leven van een man om tot een intens moreel dilemma. Regisseur Yahya terryn en acteurs Tom Vermeir en Koen De Graeve maken in deze genereuze muziektheatervoorstelling van een autorit een real-time roadmovie. Alles klopt: de loepzuivere regie van terryn, acteren om duimen en vingers van af te likken en een stomende soundtrack die van de rit een lichamelijke ervaring maakt.

“Kop of munt”, vraagt Koen De Graeve aan het publiek. Afhankelijk van het resultaat speelt hij Ivan Locke en doet Tom Vermeir de andere zes personages, of omgekeerd. Het lot bepaalt wie welke rol speelt. En vervolgens stappen we in de wagen van Locke, voor een real-time-rit van Antwerpen naar Rotterdam. Eén nacht, één rit, te veel beslissingen.

Locke is gebaseerd op de gelijknamige film van Steven Knight uit 2013. Op een kruispunt beslist werfleider Ivan Locke rechts af te slaan in plaats van links. Niet naar huis, naar zijn woonwijk, naar zijn vrouw en zijn evenwichtige gezinsleven, niet naar zijn twee zonen die uitkijken naar zijn komst om samen naar de Rode Duivels te kijken. In Rotterdam staat zijn vriendin immers op bevallen. Nou ja, vriendin. Een vrouw met wie hij één avond sliep, ergens op een werkreis. Een kleine uitspatting met grote consequenties. Locke staat letterlijk op het kruispunt van zijn leven: hij kan terugkeren naar de normaliteit of kiezen voor de waarheid, en dus zijn verantwoordelijkheid opnemen.

Anderhalf uur zitten we mee in de wagen van Locke, op weg naar Rotterdam. We zien de rug van één van beide acteurs, die in real-time de boel geregeld probeert te krijgen. En er moet wat geregeld worden: een betonstort (het grootste ooit in de geschiedenis van zijn werkgever), zijn echtgenote de waarheid vertellen, zijn nieuwe kind de wereld in begeleiden. En dat allemaal aan de telefoon. Ondertussen vertolkt een andere acteur de zes andere bijrollen. De acteur die Locke speelt, doet dat bedaard, ingetogen, vastberaden, maar ook innerlijk verscheurd; zijn collega, die achter een filmscherm de andere bijrollen voor zijn rekening neemt, kan zich elke avond virtuoos uitleven. Locke laat het grootse talent van Vermeir en De Graeve rijkelijk schitteren.

De derde hoofdacteur is de muziek die van de autorit van Locke een intense roadmovie maakt. Een vierkoppige rockband (Ben Brunin, Frederik Heuvinck, Luk Vermeir en The Van Jets-frontman Johannes Verschaeve) transformeert het eenvoudige verhaal tot een zinderende ervaring: wat aanvankelijk begint met subtiele filmische toetsen, eindigt uiteindelijk bij een epische uithaal met logge Mogwai-gitaren en denderende drums.

Locke is eenvoudig theater volgens het oeroude recept: één plaats, één tijd, één handeling. Yahya terryn koos voor maximale verdichting: de auto van Locke wordt een emotionele snelkookpan. De buitenwereld, die bestaat enkel in de binnenkomende en uitgaande telefoontjes. Locke, opgesloten in de kooi van zijn wagen en zijn leven, probeert voor het eerst alles juist te doen.

Samen met zijn twee acteurs en de muzikanten smeedde regisseur Yahya terryn met groot vakmanschap de film van Knight om tot een intens theaterconcert over de grote emoties van ons kleine leven: wanhoop, plichtsbesef, liefde, schuld. Op de pechstrook van het leven, daar ben je nooit alleen.

Een coronaproof DRIVE-IN versie op een geheime locatie in GENT! Uiteraard zijn er ook voor fietsers en voetgangers plaatsen voorzien op het terrein, netjes volgens de regels van afstand. Je koopt je ticket per persoon, maar voor de ideale kijkervaring raden we een bubbel van 2 per auto aan.
geheime locatie in GENT

€18 (basis) / €16 (65+) / €14 (-26/pro) / €10 (-18)
duur: 140 min.
taal: NL gesproken

Compagnie Cecilia

Compagnie Cecilia is een theatergemeenschap die inzet op goede teksten, uitdagende spelers en leesbare verhalen. Compagnie Cecilia maakt breed toegankelijke en narratief doortastende voorstellingen, met een bijzondere aandacht voor het ambacht van de toneelspeler.
De taal van het Ceciliaanse theater is herkenbaar, puur, lijfelijk, speels, eigenzinnig en confronterend. Telkens opnieuw proberen ze het aardse te sacraliseren: met de voeten op de grond en met de kop in de wolken.

Uit de blog: