het Theater Festival

“Van de hele selectie wellicht de voorstelling die het meest '2016' voelt. Geen bom in je gezicht, maar een sluipende bespiegeling, over alle tikkende klokken onder een samenleving die uiteen lijkt te scheuren in een 'wij' en 'zij'.”

TheaterFestivaljury

“Haarscherpe solo over de scheidslijn tussen ironie en haat. 'De Radicalisering van Sadettin K.' is een belangwekkende voorstelling met een duidelijke boodschap. Die is hyperpersoonlijk en zit vol levenswijsheid.”

Theaterkrant

Hollandse Luchten III: De Radicalisering van Sadettin K.

Trouble Man/Frascati Producties

Hoe zijn wij hier terecht gekomen, vraag je je af. Maar vooral: hoe gaan we vanaf hier verder?

In dit maatschappijkritisch en hyperpersoonlijk portret maakt theatermaker Sadettin Kirmiziyüz de balans op in zijn werk en in zijn leven. De komst van zijn zoontje heeft zijn kijk op de wereld en daarmee zijn kijk op theater en zichzelf radicaal veranderd. Sadettin werd de afgelopen jaren vooral geprezen om de luchtige, grappige en eloquente manier waarop hij complexe thema’s als integratie, terrorisme en populisme ten tonele bracht. Maar wat hebben die voorstellingen nu eigenlijk teweeggebracht? Zijn we een stap verder gekomen? Of is het tijd om iets veel radicalers te doen?

Waarom, vraagt Sadettin zich af, ben ik eigenlijk nooit geradicaliseerd? Die vraag brengt hem naar Syrië, de Schilderswijk, zijn jeugd, zijn familieleden, maar ook naar rechtse blogs zoals ‘Nederland mijn Vaderland’. Hij beweegt zich tussen het perspectief van de radicale Syrië-ganger en dat van de afvallige moslim die wordt verstoten door zijn eigen moslimgemeenschap, maar tegelijkertijd wordt omarmd door het Westen. Die tweestrijd toont pijnlijke twijfels en ogenschijnlijk onoverbrugbare dilemma’s, maar ook de eenzaamheid en leegte achter de grap.

Deze voorstelling is het sluitstuk van het drieluik Hollandse Luchten. In 2014 maakte Kirmiziyüz samen met Marjolijn van Heemstra Jeremia, een voorstelling over vrijheid van meningsuiting, die geselecteerd werd voor het Nederlands Theaterfestival. In 2015 volgde Pandgenoten, over de spanningen, idealen en ontwikkelingen in het Nederlandse woonbeleid.

concept, tekst, spel Sadettin Kirmiziyüz | eindregie Sarah Moeremans | dramaturgie Anoek Nuyens | decor Sacha Zwiers | kostuums Lotte Goos | licht Gé Wegman | techniek Henk Geurds | productieleiding Anouk Rutten | zakelijke leiding Albert van Andel | marketing & communicatie Dieke van der Spek | impactproductie Bernadette Kuiper | impresariaat Wilma Kuite/Alles voor de Kunsten | foto, grafische vormgeving Joost de Haas
Monty
grote zaal
€16 basis / €12 (-25/65+) / €8 (-19 jaar)
duur: 60 min.
taal: NL