het Theater Festival
do vr za zo ma di wo
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18      

“Staan we er 120 jaar later werkelijk zoveel beter voor? Het gezin Van Paemel sust niet met nostalgie, maar roept net heel wakkere vragen op. Het is een aangrijpend anachronistisch museumstuk dat nog lang blijft nazinderen.”

#jury22

“Van de vrome moeder over de dorpspriester tot de wantrouwige gendarme: Dhaenens speelt ze allen tot in de perfectie, in uiterst sappig dialect. Maar ook technologisch is Het gezin Van Paemel een krachttoer. Het levert bezield theater op”

De Standaard

“Deze voorstelling is het uitgekristalliseerde summum van beide lijnen die SKaGeN intussen al 20 jaar karakteriseren als collectief: teksttheater enerzijds en mediale vernieuwing anderzijds, van green key tot WhatsApp. (...) De visuele technologie brengt minimale dramaturgische toetsen aan in de klassieker, tegelijk geeft de fijngeschilderde taal en tijdsgeest van toen het videomedium plots een gebenedijd karakter. Best uitzonderlijk.”

Etcetera

Het Gezin Van Paemel

SKaGeN & De Studio

 

Wirken moet ne mensch en ni lieglupe. Akkerdjie.

Herontdek deze parel uit de Vlaamse theaterliteratuur en kijk naar het Vlaanderen van vandaag. Waar nog steeds gewerkt, geïntegreerd en geassimileerd moet worden. Waar klassen en gemeenschappen nog altijd niet elkaars taal spreken. Waar families uit elkaar worden gereten en jong en oud, arm en rijk, met getrokken messen tegenover elkaar staan over grond en geloof. Waar economische migratie nog steeds een noodzaak is. En onderdrukking door de 1% leidt tot verhitte strijd: ‘Het gezin Van Paemel’ in een wereld in verandering, toen -1903- en nu.

Valentijn Dhaenens reisde de afgelopen 12 jaar voor SKaGeN de wereld rond met de succesmonologen DegrotemonD, DeKleineOorlog en Onbezongen. In DeKleineOorlog ontdubbelt Dhaenens zich via schermen en gaat hij in dialoog met zijn 7 alter-ego’s.

In Het gezin Van Paemel gaat Dhaenens hierin nog een stapje verder. In elk van de vier bedrijven speelt hij een ander cruciaal personage live. De talrijke antagonisten, ook vertolkt door Dhaenens zelf, zijn digitaal aanwezig.

Voor wie er nog aan twijfelde, Het gezin Van Paemel is géén monoloog, maar een proeve van creativiteit en bravoure. Daarnaast levert Dhaenens doorheen deze enscenering een gevecht met demonen uit ons aller verleden. Hij voert een intensief gesprek met zijn erfgoed dat tevens het erfgoed van Vlaanderen is.

Lees hier waarom onze juryleden deze voorstelling selecteerden. 

 

 

 

Concept en spel: Valentijn Dhaenens
Tekst: Cyriel Buysse
Technische leiding, montage, licht & klank: Jeroen Wuyts
Technische assistentie & Bruitage: Nils Janssens (De Studio)
Kostuumontwerp: Barbara De Laere & Charlotte Goethals
Make-up: Anaîs Wagner
Muziek & compositie: Sara Salverius (Accordion)
Regie-assistentie: Tineke De Meyer
Zakelijk leiding & coördinatie: Korneel Hamers
Stage: Charlotte Gobin
Productie: SKaGeN & De Studio
Coproductie: PerPodium
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap

Kunstencentrum VIERNULVIER
Vooruit Theaterzaal
€20 (basis) / €18 (65+) / €16 (-26) / €10 (-18) / €4 (UITPAS)

duur: 90 min.

SKaGeN is een theatercollectief uit Antwerpen. Het gezelschap is opgericht in 2000 en bestaat uit de leden van één klas van het Antwerpse conservatorium, het toenmalige Toneel Dora van der Groen.

Het gezelschap tourt door Vlaanderen en Nederland en bespeelt er voornamelijk de middelgrote scene: Berlin Alexanderplatz, Deurdedeurdeur, Closer, Pardon, sorry dat ik leef, zijn enkele recente voorbeelden. Actuele romans, films en documentaires zijn dikwijls de aanleiding voor een productie. Maar SKaGeN houdt ook van uitdagende locatieprojecten voor het grote publiek: Hector Mann, Zeestuk, Hoffman (…) bespeelden de grote stadsfestivals van Antwerpen, Hasselt en Oostende.