het Theater Festival

“Dear Winnie is een bijzonder meeslepend ritueel, waarbij de levens- en strijdlust van het podium spát. Een voorstelling die je omwille van de rauwe energie absoluut live moet meemaken. Zeker wanneer na het applaus de ontlading volgt in een bisnummer en je het maar moeilijk droog houdt.”

#jury20

“Samen eert dit erg getalenteerde ensemble zowel Mama Winnie als hun Afrikaanse origine via tekst, zang, dans en rap. En dat in het Zulu, Engels, Vlaams en Hollands.”

De Standaard

“Dit is geen Shakespeare-bewerking waarvoor de acteurs netjes hun tekst vanbuiten leerden: dit is een exorcisme, een persoonlijke afrekening met vooroordelen en discriminatie.”

De Morgen

Dear Winnie

JR.CE.SA.R, KVS & NNT

Regisseur Junior Mthombeni, liep al langer rond met het idee om een voorstelling over Winnie Madikizela, beter bekend als Winnie Mandela, te maken. De voorstelling verhoudt zich niet alleen tot deze bijzondere vrouw die, ondanks vernedering, misbruik en ballingschap, haar verzet tegen het apartheidsregime onverminderd bleef voortzetten, maar gaat ook over wat wij vandaag kunnen leren van de strijdlust die haar kenmerkte.

Ditmaal niet vanuit een witte maar vanuit een gekleurde bril.  Junior Mthombeni, Fikry El Azzouzi en Cesar Janssens, die het driekoppige gezelschap Jr.c.E.sA.r vormen, gaan samen met negen actrices, zangeressen en performers uit de Afrikaanse diaspora op zoek naar een antwoord op de vragen: wanneer kom je in opstand? Wanneer offer je je persoonlijkheid op voor een groter verhaal? Samen zetten ze de witte, eurocentrische, mannelijke canon op zijn kop. Ze klagen het gebrek aan representativiteit aan en bekritiseren het officiële verhaal.

Winnie is geen smetteloze vrouw. Ze is een zwarte vrouw die leefde in een wereld van blanke suprematistische mannen. Ondanks alle tegenslagen maar ook fouten gaf ze nooit op. En net daarom is ze een voorbeeld voor vele mensen, zwart maar ook wit. Tot op vandaag geeft ze mensen kracht om te strijden voor meer gelijkheid. Deze voorstelling wil je geen geschiedenisles leren, ze wil kracht delen.

tekst Fikry El Azzouzi | regie Junior Mthombeni | muziekinstallatie & muzikale leiding Cesar Janssens | van & met Gloria Boateng, Andie Dushime, Denise Jannah, Tutu Puoane, Ntjam Rosie, Alesandra Seutin, Jade Wheeler, Joy Wielkens, Mahina Ngandu, Cesar Janssens, Christophe Millet & Junior Mthombeni | beweging Alesandra Seutin | stemadvies Tutu Puoane | decor- & lichtontwerp Stef Stessel | kostuumontwerp Lieve Pynoo | geluidsontwerp Peter Zwart & Patrick Van Neck | dramaturgie Robbert Van Heuven & Gerardo Salinas | regieassistent Wim De Vries | externe blik Ntando Cele | productie KVS & NNT | productieleiding Miek Scheers, Maarten Otten, Marijn Nagel & Sita Rawie | technische productie & toneelmeester Jez Cox & Nele Druyts | techniek Ralf Nonn (licht), Peter Zwart, Patrick Van Neck, Jenneke Obdeijn, Laurens Ingels & Laura den Hollander (geluid) | decor- & instrumentenbouw Ralf Nonn & Danny Vandeput | uitvoering kostuums Kostuumatelier NNT | assistentie kostuum & kleedster Milla Westerhoff & Heidi Ehrhart | boventiteling Inge Floré, Marelien Geus & Lola Catsburg | vertaling Anne Vanderschueren & Vertaalcollectief | spreiding & tourmanagement Saskia Liénard | coproductie Théâtre De Liège & Perpodium | met de steun van Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

Uit het juryrapport:

Dear Winnie is een bijzonder meeslepend ritueel, waarbij de levens- en strijdlust van het podium spát. Negen zwarte vrouwen brengen een opzwepende ode aan hun idool Winnie Madikizela-Mandela. Tijden, talen en stijlen lopen vrolijk door elkaar, tot één feministisch en anti-racistisch statement én een spetterend totaalspektakel.

Het leven van Winnie Madikizela-Mandela biedt genoeg drama voor meer dan één voorstelling. Decennialang streed ze tegen het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime, maar uiteindelijk viel ze uit de gratie van het ANC.

Toch is Dear Winnie – net als voorganger Malcolm X (geselecteerd voor Het TheaterFestival 2017) – geen theatrale biografie. Belangrijke momenten uit haar leven, zoals de vernederende vraag van Desmund Tutu aan Winnie om zich (als enige) te verontschuldigen voor haar fouten, worden weliswaar aangeraakt maar niet uitgelegd. Niet de boodschap is het belangrijkst, wel de kracht en het vuur van ‘Mama Winnie’, die voor zoveel (zwarte) vrouwen uit Afrika en de diaspora een bron blijft van hoop, verzet en verbondenheid.

In die zin gaat deze voorstelling net zoveel over de negen geweldige Belgische en Nederlandse performers zelf als over Winnie. Ieder van hen brengt een eigen verhaal, via tekst, zang, rap of dans en zowel in het Zulu, Engels, Vlaams en Hollands. Tijden, talen en stijlen lopen vrolijk door elkaar, tot één feministisch en anti-racistisch statement, maar ook tot een een spetterend totaalspektakel.

Je zou bijna vergeten dat achter Dear Winnie ook drie mannen schuilen. Fikry El Azzouzi schreef teksten, regisseur Junior Mthombeni maakt ook live muziek, net als Cesar Janssens. Die laatste ontwierp ook fenomenale muziekmachines, zoals blaasbuizen met verschillende toonhoogtes of een rad met ritmisch marcherende legerbottines, die de opstand in Soweto in 1976 verklanken en dan vooral de bloedige onderdrukking ervan. Zeer straf.

Dear Winnie is een fragmentarische en energieke collage, waarbij de cross-over tussen de kunstvormen indruk maakt – het gezelschap Jr.c.E.sA.r heeft zich daar door de jaren heen steeds verder in bekwaamd, wat in deze productie leidt tot een voorlopig hoogtepunt. Voor wie minder belezen is in het onderwerp, kan de voorstelling soms wat cryptisch voelen. Maar je krijgt net voldoende sleutels mee om de impact van de iconische vrijheidsstrijdster die Winnie Mandela was te linken aan de negen vrouwen en hún activisme, dat ze uiten via kunst of kritiek.

Dear Winnie is een bijzonder meeslepend ritueel, waarbij de levens- en strijdlust van het podium spát. Een voorstelling die je omwille van de rauwe energie absoluut live moet meemaken. Zeker wanneer na het applaus de ontlading volgt in een bisnummer en je het maar moeilijk droog houdt.

Je kan de voorstelling op 11/9 LIVE volgen vanuit je woonkamer met een livestreamticket van €5.
€25 (basis) / €20 (65+) / €16 (-26/pro) / €10 (-18)

De nodige aanpassingen zijn gebeurd om het stuk toch te kunnen brengen in corona-tijd, zonder al te veel in te boeten op kwaliteit en prestatie van de oorspronkelijke versie.
duur: 105 min.
taal: multi gesproken, NL, FR & ENG boventiteld

KVS
NNT

Junior Mthombeni is theatermaker, acteur en muzikant. De laatste jaren liet hij zich opmerken als artistiek leider van het SINcollectief, met wie hij felgesmaakte voorstellingen creëerde als Rumble in da Jungle en Reizen Jihad. Daarnaast is hij als maker actief in het collectief Jr.cE.sA.r, samen met Fikry El Azzouzi en Cesar Janssens. Zijn werk als regisseur biedt een theatrale interpretatie van hete hangijzers uit de actualiteit, zoals Syriëstrijders of hangjongeren, maar onderzoekt evengoed de hedendaagse betekenis van inspirerende figuren, bewegingen en evenementen uit het (recente) verleden zoals Malcolm X, geselecteerd voor Het TheaterFestival 2017. In samenwerking met een multi-etnische cast vat Mthombeni de grootstedelijke context in eigentijds muziektheater, met invloeden van urban arts en muziektradities uit alle windstreken.

Uit de blog: