het Theater Festival
ma di wo do vr za zo
      30 31 01 02
03 04 05 06 07 08 09

“Als magie al bestaat, dan moet het in deze verbazingwekkende voorstelling zijn. Batelaan biedt ongrijpbaar, anarchistisch kleutertheater, boordevol ongecompliceerd plezier en met zinvol gebruik van de hedendaagse (televisie)techniek.”

Juryrapport

“Een gewaagde kindervoorstelling met een filosofisch randje, opgevrolijkt met uitgekiende visuele vondsten. Artemis steekt wederom op ongekende wijze zijn nek uit.”

Brabants Dagblad

De onzichtbare man (4+)

Theater Artemis

Twee artiesten, een theatertechnicus en een muzikant wachten op het begin van hun voorstelling. Alles is er, maar waar blijft toch het publiek? Al snel blijkt dat er meer dingen onzeker zijn. Want, wie speelt er op die piano? Van wie is die koffiemok die door de lucht zweeft? En welk spook gaat er daar met het verlengsnoer vandoor? Zijn ze er zelf eigenlijk wel? En kun je dat echt zien, of moet je dat maar geloven?

De onzichtbare man gaat over alles dat je niet ziet. En stiekem ook over hoe fijn het is om niet gezien te worden. Theater Artemis maakt theater dat zich niet aan zijn eigen regels houdt en zet met veel plezier de wereld van het jonge en oude(re) publiek op zijn kop.

regie Jetse Batelaan | spel René van ‘t Hof, Marijn Brussaard & Nimuë Walraven | muziek Keimpe de Jong i.s.m. Arend Niks | kostuums Liesbet Swings | decorontwerp Jetse Batelaan & Eva Koopmans | lichtontwerp Bart van den Heuvel

Uit het juryrapport:

De onzichtbare man van Jetse Batelaan bij Theater Artemis is twee voorstellingen voor de prijs van één – een voor kinderen en een voor volwassenen. Ze gaan ook perfect met elkaar in interactie. Het uitgangspunt van de voorstelling is nochtans doodeenvoudig, en net daarom zo efficiënt: we zien toneelspelers die doen alsof het publiek onzichtbaar is, letterlijk! Dus loopt de theatertechnicus over de tribune en gaat hij bij mensen op schoot zitten, en vragen de clowns zich af waar het publiek is gebleven. En de kinderen zouden het nog geloven ook, want van hun kant zien zij de pianospeler niet… Maar ze horen wél hoe hij over het podium loopt en zien hoe de toetsen aangeslagen worden. En wie eet die chips, drinkt de koffie? Tussendoor verdwijnen ook de clowns en de podiumtechnicus zelf en stappen alleen nog een paar schoenen met sokken over de speelvloer. Soms verdwijnt zelfs de koffiekop, maar niet de koffie…

Zo blijkt De onzichtbare man een volwaardig onderzoek naar de grens tussen fictie en non-fictie voor dummies: als dat geen contemporain thema is!

Als magie al bestaat, dan moet het in deze verbazingwekkende voorstelling zijn. Batelaan biedt ongrijpbaar, anarchistisch kleutertheater, boordevol ongecompliceerd plezier en met zinvol gebruik van de hedendaagse (televisie)techniek. Zelfs als volwassene sta je stom van zoveel vernuft achter deze of gene truc. Het zou mogen blijven duren. Spannend én intelligent theater maken voor de allerkleinste kijkers (De onzichtbare man wordt aangekondigd als 4+) is een enorme uitdaging.  Maar met deze compromisloze en weerbarstige, maar ook zo geestige voorstelling slaagt Batelaan met verve in die missie. Dat hij het daarbovenop nog even rijk en spannend weet te maken voor de kritische volwassenen, is ronduit uitzonderlijk.

€16 (basis) / €12 (-25/65+, oKo) / €8 (-19)
genre:
duur: 65 min.
taal: NL gesproken
lees meer
Interview