het Theater Festival
do vr za zo ma di wo
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18      

“Het verbindende effect van deze voorstelling – zonder dat je je daar ooit toe gedwongen voelt – straalt zoveel kracht uit dat zelfs toevallige passanten zich aangetrokken voelen om die bonte bende te vervoegen. Deel te mogen zijn van een groep terwijl je in volle diversiteit en collectiviteit toch je vrije zelf mag blijven: heel bevrijdend voelt dat. Je moet het meemaken om het te geloven: Birds geeft vleugels.”

#jury22

“Participatietheater: al te vaak is het een synoniem voor stukken die de kijker wel te kijk zetten, maar allerminst laten participeren. Daarom alleen al is het werk van Seppe Baeyens zo bijzonder. Hij betrekt de toeschouwers als volwaardige partners bij zijn voorstellingen. Nooit tast hij ze in hun waardigheid aan.”

Klara

Birds

Seppe Baeyens / Ultima Vez

 

Na het succes van Tornar (2015) en INVITED (2018) bouwt danser en choreograaf Seppe Baeyens met Birds verder aan zijn onderzoek naar het vormen van een tijdelijke gemeenschap. Voor deze nieuwe creatie treedt hij buiten de muren van het theatergebouw en gaat samen met een groep performers en muzikanten de openbare ruimte in. De normale loop der dingen wordt daar onderbroken – soms onzichtbaar, dan weer overduidelijk. In speelse interacties tussen toeschouwers, participanten en toevallige voorbijgangers ontstaan steeds opnieuw verrassende composities waarbij iedereen van invloed blijkt te zijn op het geheel. Birds is een genereuze, sociale choreografie op zoek naar verbinding en verbeelding.

Lees hier waarom de juryleden deze voorstelling selecteerden.

 

 

 

 

 

Credits concept, regie en choreografie: Seppe Baeyens
In cocreatie met: Yassin Mrabtifi, Martha Balthazar
Gecreëerd met en uitgevoerd door: Annette Baussart, Emile Claus, Inès Bafdili, Rosa Boateng, Yacine Sangara, Gaspard Herblot, Kyria Tsara, Chisom Lois Onyebueke Chinaedu, Aude Uytterhoeven, Aiko Niang, Jago Pauwels, David Jarama, Isabelle Azaïs, Evarista Azaïs Jarama, Anthony Quintard, Yassin Mrabtifi, Martha Balthazar, Seppe Baeyens
Muziek gecomponeerd door: Stef Heeren
Arabische percussie gecomponeerd door: Saif Al-Qaissy
Live uitgevoerd door: Stef Heeren, Saif Al-Qaissy, Gaspard Herblot, Kyria Tsara
Dramaturgie: Kristin Rogghe
Stagiaire dramaturgie: Lena Vercauteren
Bewegingsassistent: Germán Jauregui
Stage artistieke assistentie: Bernadette Schnabel
Scenografie: Fatima El Ouahabi, Björk Ilaguno Alvarez, Loïse Vargas Y Jimenez, Jolien Gillijns gecoached door Eva Raffaella Menga & Bram Kerkhofs (Luca School of Arts)
Kostuumontwerp: Lieve Meeussen
Geluidstechniek: Schröder
Technische coördinatie: Thomas Glorieux
Productie en tourmanagement: ultima vez
Coproductie: KVS Brussels, STUK - Huis voor Dans, Beeld & Geluid (Leuven) gecofinancierd door het Creative Europe programma van de Europese Unie in het kader van DANCE ON, PASS ON, DREAM ON, Tanzhaus nrw Düsseldorf, Festival de Marseille
Residenties Stuk: Leuven, KVS Brussels, Tanzhaus nrw Düsseldorf, Campo Ghent, Berliner Festspiele
Met de steun van: tax shelter maatregel van de Belgische federale overheid, Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius. Ultima Vez wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Met dank aan: Decoratelier, Circularium, Maison des Cultures et de la Cohésion Sociale, Molenwest, Espace Catastrophe
€18 (basis) / €16 (65+) / €14 (-26) / €10 (-18)/ €3,6 (UITPAS)
duur: 70 min.

Seppe Baeyens (°1981) startte zijn loopbaan als danser bij fABULEUS en werkte als performer bij o.a. de Kopergietery, Kabinet k, Productiehuis Brabant, Ontroerend Goed en Miet Warlop. In 1999 komt hij in contact met Wim Vandekeybus en Ultima Vez tijdens een What the Body Does Not Remember-workshop. Daar herkent hij een aantal van zijn eigen fundamentele artistieke preoccupa-ties. Het wordt het vertrekpunt van een intense samenwerking. In 2011 geeft hij met Radical Youngzijn eerste workshop bij Ultima Vez. De drie grote voorstellingen die Seppe Baeyens de voorbije en komende jaren binnen het gezelschap concipieert – Tornar (2015), INVITED (2018) en Birds (2021) – vertonen een grote interne samenhang en zijn stapstenen in een breder project van artistiek en sociaal onderzoek.

Martha Balthazar (°1997) is masterstudente Drama aan de KASK in Gent. In haar eigen werk beschouwt ze theater als een structuur die plaats biedt voor ongeziene en onverwachte ontmoe-tingen. Ze wil ruimtes creëren waarin spelen en schrijven de realiteit helpen te verdraaien en waarin fictie en waarheid voortdurend met elkaar flirten. Martha schrijft ook voor Rekto:Verso, een tijdschrift voor cultuur en kritiek. In 2020 won ze de Emile Zola Prijs met haar essay Five chapters on wanting things both ways.

Net zoals vele andere hiphopdansers leerde Yassin Mrabtifi (°1984) de stijlen popping, loc-king, breakdance en hiphop in de buurt van de Brusselse treinstations. In 2006 begon hij zijn carrière als professionele danser. Door de jaren heen werkte hij samen met internationale artiesten zoals Jean-Michel Frère, Milan Emmanuel en Oscar and the Wolf. Van 2013 tot 2019 maakte hij deel uit van Ultima Vez. Yassin Mrabtifi is voort-durend op zoek naar zijn hoogstpersoonlijke stijl, via de nauwe wisselwerking met het publiek en door samen te werken met visuele artiesten en muzikanten. Naast solo’s maakt hij ook groepschoreografieën. Een van zijn belangrijkste doelen als artiest is dat hij de jongere generaties via dans wil laten kennismaken met anderen.