het Theater Festival
ma di wo do vr za zo
      05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15

“AREN lijkt een tussendoortje, maar niets is minder waar: de productie toont de essentie van het kunstenaarschap van Benjamin Verdonck op een poëtische, ontroerende en diep-politieke manier.”

Jurylid Mia Vaerman

“Met deze productie als een ode aan de dingen, aan de schoonheid van de kleine en grote dingen om ons heen, aan visionaire ideeën, ga je nog een beetje geloven dat ook kunst kan helpen om de wereld voor je kleinkinderen te redden.”

Theaterkrant

“AREN ontplooit zich tot een fundamentele ‘herdenking’ van hoe de dingen zijn zoals ze zijn.”

Rekto:Verso

“Je krijgt een inkijk in zijn kunstenaarspraktijk, in hoe zijn geest werkt en hoe hij dingen creëert.”

Klara

AREN

Benjamin Verdonck / Toneelhuis

“Waarom een werk maken als het al zo mooi is ervan te dromen?”– Il Decamerone, Pasolini

Een tunnel graven vanuit de Nationale Bank naar de bloemenwinkel aan de overkant,
een boot bouwen op het dak van de Bourlaschouwburg,
een collectie samenstellen van rattenvallen die het niet doen,
een voorstelling maken waarin je honderd keer sterft,…

Dit zijn allemaal ideeën van Benjamin Verdonck. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat het ideeën zijn gebleven. Ze zijn tijdens het artistieke proces op een bepaald ogenblik van tafel gevallen. Ze hebben zich nooit gematerialiseerd. In de voorstelling AREN buigt Benjamin zich opnieuw over deze ideeën.

De titel verwijst naar een oude praktijk die in de Bijbel vermeld wordt: het aren lezen. Een arenlezer is iemand die achter de maaier aanloopt en alsnog de aren opraapt die op het veld gevallen zijn. Het aren lezen is eigenlijk een recht van de armen. Na het oogsten van de rogge of tarwe kregen arme mensen de toestemming om de aren te verzamelen die op de akker waren achtergebleven. De praktijk van het aren lezen vertaalt Benjamin nu naar zijn eigen werk. Hij kijkt naar wat er in zijn atelier is blijven liggen.

 

Benjamin Verdonck (1972) is een veelzijdig kunstenaar. Hij leeft en werkt in Antwerpen. Hij is theatermaker, beeldend kunstenaar en auteur, met een eigenzinnige praktijk zowel binnen als buiten het theater. Hij maakt beeldend werk en theater dat poëtisch, lichtvoetig en beklijvend is. In zijn werk beweegt hij zich vrij doorheen de podiumkunsten, performance in de publieke ruimte, objectentheater en plastische installaties.

concept Benjamin Verdonck I performance Benjamin Verdonck I dramaturgie Sven Roofthooft I licht Lucas Van Haesbroeck I productie Toneelhuis I met de steun van TAX Shelter Maatregel v/d Belgische Federale Overheid, Casa KAFKA Pictures TAX Shelter empowered by Belfius

Uit het juryrapport:

AREN is zuivere poëzie: verweerde voorwerpen stalt Benjamin Verdonck onder een camera minutieus uit voor het oog van het publiek – verzameld volgens grootte of kleur. Allemaal zijn het dingen die ooit betekenis hadden, maar die gaandeweg verloren zijn. Of dingen die zomaar rondslingerden, met een mooie of net een lelijke vorm: schelpen, knikkers, touwtjes, knopen, bolletjes vezels vanop het strand, verloren wanten, rekeningen, kaartjes van gebedsgenezers uit de brievenbus… Objecten van niks, kortom. Bijeengeraapt zoals aren na de graanoogst, vanuit de behoefte om zorg te dragen voor de dingen, tegen de vergankelijkheid in. Zelfs grote dode vogels en uitgeleefde nesten horen daarbij.

Tegelijk is AREN een fenomenaal heldere theatervoorstelling, die alle tijd neemt om de dingen rustig uit te pakken en te laten aanschouwen en ze erna even zorgvuldig weer op te bergen. Net die tijd en aandacht maken van de verweerde voorwerpen vanzelf kostbare kleinoden. En tussendoor legt Verdonck een plaatje op. Zo onstaat een verhaal over hergebruik en waarde, tegen overconsumptie en afval. In een tweede beweging recycleert Verdonck, vanachter een pupiter nu, ook vroeger werk, of toch de aanzet daartoe: onuitgevoerde plannen somt hij op, gestrande ideeën, onbetamelijke of onbetaalbare projecten.

Daarmee krijgt de performance naast een poëtische ook een politieke boodschap. Een aanklacht tegen onze dwang tot productiviteit en het eeuwige ‘nieuwnieuwnieuw’  – tot in de podiumkunsten toe. Ook zichzelf neemt Verdonck op de korrel, met z’n eindeloze mailverkeer voor een ontmoeting waarop dringend nagedacht moet worden over de bedreigde wereld, maar die er nooit komt. Visionair is zijn relaas over kinderen die een workshop omturnen tot een protestactie tegen het onverantwoordelijk gedrag van hun ouders – nog voor de klimaatspijbelaars op straat kwamen! AREN lijkt een tussendoortje, maar niets is minder waar: de productie toont de essentie van het kunstenaarschap van Benjamin Verdonck op een poëtische, ontroerende en diep-politieke manier. Want achter de mijmerende kunstenaar priemt de wakkere activist.

€18 (basis) /€16 (65+) /€14 (-26) / €10 (-18) / UITPAS
duur: 95 min.
taal: NL gesproken