het Theater Festival

“Met scherpe hand voert Martens de hoofdredactie zonder de expressie van anderen weg te schrappen. Dat maakt van Any Attempt een heel slim uitgedachte voorstelling, die toch nergens streng, hermetisch of celebraal wordt. Bewonderenswaardig hartelijk is ze juist, goed voor een al even genereuze golfslag tussen het publiek en de gemeenschap op het podium. Precies waar we na al die contactarme maanden hard naar snakten.”

#jury22

“Zeker in de exuberante finale, met een plotse lichtswitch en kleurwissel in de kostuums, is die pulserende kracht goed voelbaar. Geen wonder dat het publiek in Avignon tijdens het applaus minutenlang rechtstond. Deze zinderende dansvoorstelling was het wachten meer dan waard.

****- De Standaard

“De Belgische choreograaf verleidt het festivalpubliek met een groot, rigoureus en uitdagend stuk voor 17 dansers. […] Le Sacre du Printemps schudt er de hand met Star Trek, in het oude stenen decor van de Saint-Joseph school. Hoe kun je hierbij aan de zijlijn blijven staan?

Libération

any attempt will end in crushed bodies and shattered bones

Jan Martens / GRIP i.s.m. Dance On Ensemble

 

‘Snowflakes, leaves, humans, plants, raindrops, stars and molecules all come in communities. The singular cannot really exist.’ – Paula Gunn Allen in Grandmothers of the Light: A Medicine Woman’s Sourcebook.

 

Met any attempt will end in crushed bodies and shattered bones richt Jan Martens zijn pijlen voor de eerste keer voluit op de grote scène. Een productie over de kracht die schuilt in uit de pas lopen, verbeeld door een zeventienkoppig, atypisch corps de ballet dat bestaat uit unieke persoonlijkheden.

 

Een heterogene groep dansers overbrugt meerdere generaties, de jongste is 17 de oudste 70, met onderling significante verschillen wat betreft levensloop en technische bagage. In any attempt will end in crushed bodies and shattered boneszoeken ze hun eigen stem binnen de dans en daarbuiten, op zoek naar een idioom dat hen als gegoten zit. Een voor een eisen ze hun plek op het podium op, zonder daarbij de andere de pas af te snijden. Een horizontale oefening in elkaar de nodige ruimte geven, weg van het eigen gelijk.

 

any attempt will end in crushed bodies and shattered bones wordt een rijke voorstelling die niet aarzelt om het extatische op te zoeken. In tijden van extreme polarisering schuift deze groep maatschappelijke dogma’s aan de kant om een veelheid aan uitgesproken identiteiten te erkennen en te omarmen. Ongeremd zichzelf mogen zijn – in het leven en in de kunst – met het podium als ideologisch proefterrein. Ze worden daarin geruggensteund door een soundtrack die bestaat uit atypische protestliederen uit verschillende tijden. Van Henryk Gorecki over Max Roach & Abbey Lincoln tot Kae Tempest.

Lees hier waarom de juryleden deze voorstelling selecteerden. 

 

 

 

Choreografie: Jan Martens
Dans: Ty Boomershine, Truus Bronkhorst, Jim Buskens, Zoë Chungong, Piet Defrancq, Naomi Gibson, Kimmy Ligtvoet, Cherish Menzo, Steven Michel, Gesine Moog, Dan Mussett, Wolf Overmeire, Tim Persent, Courtney May Robertson, Laura Vanborm, Loeka Willems en – afwisselend – Pierre Bastin, Georgia Boddez, Zora Westbroek, Lia Witjes-Poole, Camilla Bundel, Paolo Yao [op tournee] Abigail Aleksander, Maisie Woodford, Simon Lelievre, Solal Mariotte [understudies] en Baptiste Cazaux [originele cast]
Artistieke assistentie: Anne-Lise Brevers
Lichtontwerp: Jan Fedinger
Assistentie lichtontwerp: Vito Walter
Kostuumontwerp: Cédric Charlier
Assistentie kostuumontwerp: Alexandra Sebbag & Thibault Kuhn
Outside eyes: Marc Vanrunxt, Renée Copraij, Rudi Meulemans & Siska Baeck
Tekst: fragment uit SPRING van Ali Smith. Copyright © 2019, Ali Smith, gebruikt met toestemming van The Wylie Agency (UK) Limited
Muziek: “Concerto pour Clavecin et Cordes Op 40” Réf Im: 108884 Musique de Henryk Mikolaj Górecki © PWM Editions représenté par Alphonse Leduc Editions Musicales ; “People’s Faces” written by Kae Tempest and Dan Carey © Published and Administered by Domino Publishing Company Limited (50%) and MANATA LTD Administrated by Warner/Chappell Music Belgium N.V. (50%) ; “Triptych: Prayer/Protest/Peace” written by Maxwell Roach © Published by Milma Publishing Company Administered by Kobalt Music Publishing Limited.
Music Publishing Limited.
Technische leiding: Michel Spang
Techniek: Michel Spang & Valentijn Weyn of Bart Van Hoydonck/Nele Verreyken
Productieleiding: Sylvie Svanberg
Productie-assistentie: Marie Luyten (stage) & Saskia Vervoort
Zakelijke leiding: Klaartje Oerlemans
Assistentie zakelijk: Ruud Van Moorleghem, Lotte De Mont (voorheen)
Communicatie: Sam Loncke
Fotografie: Phile Deprez
Grafische vormgeving: Luis Xertu
Trailers en teasers: Paul Sixta, Stanislav Dobak & Jan Fedinger
Productie: GRIP
In samenwerking met: Dance On Ensemble
Internationale spreiding: A Propic / Line Rousseau & Marion Gauvent
Coproductie: deSingel internationale kunstcampus (Antwerpen, BE), Theater Freiburg (DE), Sadler’s Wells (London, UK), Julidans (Amsterdam, NL), Festival d’Avignon (FR), Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France (FR), Norrlandsoperan (Umeå, SE), La Bâtie - Festival de Genève & l’ADC - Association pour la Danse Contemporaine Genève (CH), tanzhaus nrw (Düsseldorf, DE), Le Parvis Scène Nationale Tarbes-Pyrénéés (Tarbes, FR), La Danse en grande forme (CNDC - Angers, Malandain Ballet Biarritz, La Manufacture - CDCN Nouvelle-Aquitaine Bordeaux - La Rochelle, CCN de Caen en Normandie, L’échangeur - CDCN Hauts-de-France, CCN de Nantes, CCN d’Orléans, Atelier de Paris / CDCN, Collectif Fair-e / CCN de Rennes et de Bretagne, Le Gymnase | CDCN Roubaix | Hauts-de-France, POLE-SUD CDCN / Strasbourg en La Place de La Danse - CDCN Toulouse Occitanie) & Perpodium
Met de steun van: De Grote Post (Oostende, BE), Charleroi Danse (BE), CCNO - Centre Chorégraphique National d'Orléans ism la Scène nationale d’Orléans (FR) & December Dance (Concertgebouw en CC Brugge) (BE)
Met de financiële steun van: de Vlaamse Overheid, de stad Antwerpen, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid & Cronos Invest
Met dank aan: Mr Jean Chabert (STANLEY/STELLA), Nadine Scheuer, Wannes Labath & de! Kunsthumaniora
RANG 1
€28 (basis) / €26 (65+) / €24 (-26) / €14 (-18) / €5,6 (UITPAS)

RANG 2
€26 (basis) / €24 (65+) / €22 (-26) / €12 (-18) / €5,2 (UITPAS)
duur: 90 min.

Jan Martens (°1984, België) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en volgde de opleiding Dans aan het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, waar hij in 2006 afstudeerde. Hij is associated artist bij DE SINGEL (Antwerpen, BE) en combineert de komende seizoenen zijn rol van co-artistiek leider bij GRIP met die van associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen.

Het werk van Martens wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, en daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Met elke nieuwe voorstelling tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. Zijn debuut I CAN RIDE A HORSE WHILST JUGGLING SO MARRY ME in 2010 werd snel gevolgd door meerdere solo’s, duetten en groepsstukken, o.a. THE DOG DAYS ARE OVER (2014 – selectie Het TheaterFestival), ODE TO THE ATTEMPT (2014), THE COMMON PEOPLE (2016) en RULE OF THREE (2017). In 2020 richt Jan zijn pijlen op de grote zaal, met any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, een productie voor en met zeventien dansers.  Op 12 juli 2021 ging ook ELISABETH GETS HER WAY in première tijdens Julidans. Een solo van en met Martens geïnspireerd door de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939-2017), een uitzonderlijke muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.

Zijn werk werd bekroond met de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs Noord-Brabant (2014) en de prestigieuze Charlotte Köhlerprijs (2015). RULE OF THREE werd genomineerd voor een Zwaan binnen de categorie ‘meest indrukwekkende dansproductie 2018.’ De Zwanen worden gezien als de belangrijkste dansprijzen binnen het Nederlandse podiumveld.

Het choreografisch platform GRIP – opgericht door Jan Martens en zakelijk leider Klaartje Oerlemans – wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid.