het Theater Festival

“A Revue is een sublieme en spectaculaire happening, ergens tussen een decadente modeshow, een queer cabaret en een sjamanistisch vruchtbaarheidsritueel.”

#jury21

“Gevonden! Een voorstelling die je het gevoel geeft de avond van je leven te beleven.”

Klara

A Revue

Benjamin Abel Meirhaeghe

 

De verbeelding van Benjamin Abel Meirhaeghe laat zich niet aan banden leggen. In A Revue ensceneert de jonge regisseur een retro-futuristisch cabaret. Wat als aardbewoners over pakweg 2000 jaar het klassieke repertoire terugvinden en uitvoeren?

Hoe klinkt de oude muziek van de toekomst? Wordt ze gespeeld door mensen, robots of aliens? En zijn opera en ballet tegen dan vage herinneringen, of een laatste strohalm in de zoektocht naar verloren emoties?

Gravend in de muziekgeschiedenis tasten ze naar de rauwe kracht van de stem en het lichaam. Het theater wordt een teletijdmachine: even nostalgisch als revolutionair.

 

concept en regie Benjamin Abel Meirhaeghe | performers Maribeth Diggle, Eurudike de Beul, Ellen Wils, Lionel Couchard, Jussi Lehtipuu, Hanako Hayakawa, Dolly Bing Bing, Simon Van Schuylenbergh, Jelle Haen, Bjorn Floreal, Sophia Rodrigues, Oriana Mangala, Adrien Biassi | dramaturgie en tekst Louise Van den Eede | muziek dramaturgie Katherina Lindekens | geluids- en muziekontwerp Laurens Mariën | mix en effect Jasper Segers | piano Maya Dhondt | scenografie en licht Bart Van Merode | assistent scenografie Zaza Dupont | beeldend kunstenaar/scenografie Julian Weber | props en kostuum Sietske Van Aerde, Benjamin Abel Meirhaeghe | make-up Jelle Haen, Jessica Mattisson | productieleiding Laura Van Houtte | technische coördinatie Michiel Soete | licht Danielle Van Riel | geluid Korneel Moreaux | producenten d e t h e a t e r m a k e r, Opera Vlaanderen, Kunstencentrum Vooruit, LOD muziektheater, Productiehuis Rotterdam | met dank aan Ballets C de la B

Uit het juryrapport:

Je weet niet waar eerst te kijken bij A Revue, de zeer ambitieuze voorstelling van de jonge operavernieuwer Benjamin Abel Meirhaeghe (25). In een komen en gaan van personages, tableaux vivants en muziekstijlen verbeeldt hij een revue die zich afspeelt binnen 2.000 jaar en waarin de bewoners stoeien met de brokstukken van het opera- en balletrepertoire. 

Dit ‘retrofuturistisch cabaret’ geeft Meirhaeghe een grote vrijheid om aan de slag te gaan met bekende composities en choreografieën, wars van klassieke vereisten en met een enorme baldadigheid en fantasie. Toch gaat Meirhaeghe er niet doorheen met de botte bijl: hij toont een groot respect voor traditionele liederen (van Monteverdi tot Kurt Weill), die hij ontheiligt en injecteert met eigentijdse elektronische muziek en soundscapes (door Laurens Mariën en Jasper Segers). Het resultaat is een broeierig, barok en bedwelmend geheel, waarin iets nieuws wordt gebouwd op de puinhopen van een verwoeste wereld.

Rationeel kan je er niet altijd de vinger op leggen, maar A Revue intrigeert van begin tot einde. Meirhaeghe neemt je mee op een heerlijke en intuïtieve trip. Verwacht je aan een sublieme en spectaculaire happening die het midden houdt tussen een decadente modeshow, een queer cabaret en een sjamanistisch vruchtbaarheidsritueel. En net wanneer je denkt dat je alles gezien hebt, volgt een grandioze apotheose die nog steeds op ons netvlies staat gebrand. Dit is wat men noemt: een gesamtkunstwerk.

Het is ook bewonderenswaardig hoe Meirhaeghe, in een van zijn eerste regies nog maar, zo’n grote massa van bijna dertig performers, zangers, muzikanten, beeldend kunstenaars en technici dirigeert, daarbij geholpen door dramaturg en librettist Louise Van den Eede. Dat hij erin slaagt om zo’n radicale geste te brengen binnen de grote machine van Opera Ballet Vlaanderen (dat deze productie van d e t h e a t e r m a k e r ondersteunt binnen het VONK-luik) bewijst het lef en talent van Meirhaeghe om verschillende werelden met elkaar te verbinden. 

Dat doet hij ook in A Revue zelf, door los van genres of genders een eclectisch universum te creëren waarin het heerlijk toeven is. Met dank ook aan de prachtige locatie van de Lullyzaal in de Gentse opera – denk Louis XIV in Versailles – die Meirhaeghe en zijn scenograaf en lichtontwerper Bart Van Merode zeer sfeervol hebben ingekleed. Ook inhoudelijk wordt er slim op de gekozen speelplek gereflecteerd, via een personage dat de stem vertolkt van het gebouw. Het maakt ons benieuwd hoe A Revue er zal uitzien op andere locaties, wanneer het stuk op tournee gaat.

DE SINGEL
Rode Zaal
€22 (basis)
€20 (65+/sectortarief)
€17 (-25)
€10 (-19)
duur: 105 min.
taal: ENG gesproken / boventiteling NL (o.v.)

Amper 25 is hij, en Benjamin Abel Meirhaeghe is nu al de talk of the town. In het theater verbluft en bevreemdt de regisseur met zijn krachtige beeldtaal en grenzeloze fantasie. Als zanger grossiert hij in excentrieke synth-pop-performances.

“Ik identificeer me met de Middeleeuwse nar. Hij staat met één been in de elite, met het andere in de stront.”