het Theater Festival

Triumviraat theaterauteurs

vr 07 sep 2018

Toneelauteur Stijn Devillé mag dan wel somber gestemd zijn met betrekking tot de toekomst van het beroep van de toneelauteur, voor de Toneel­schrijfprijs 2018 werden maar liefst 69 theaterteksten ingezonden, waaruit er drie werden genomineerd.     

Xandry van den Besselaar

De winnaar van de Toneelschrijfprijs is Eric de Vroedt!

FosterHuberHeyne

Rebekka de Wit en Willem de Wolf schreven elkaar liefdesbrieven over liefde en radicaliteit, en ondertekenden die steevast met Georg Foster en Therese Heyne. Een beroemd echtpaar uit Mainz, dat leefde ten tijde van de Franse revolutie. Hij een ontdekkingsreiziger en revolutionair. Zij een schrijfster, uitgeefster en feministe avant la lettre. O ja, dan hebben we ook nog haar minnaar: Ludwig Huber, voor wie Therese haar man verliet.

Rebekka de Wit studeerde in 2011 Woordkunst aan het Koninklijk Conser­vatorium. Ze won in 2012 met haar afstudeermonoloog Hoe dit het verhaal werd de KBC-TAZ Jongtheaterprijs, met Stel je voor, ik zoek een staat won ze datzelfde jaar de SABAM schrijfprijs. In 2015 verscheen haar debuutroman We komen nog een wonder tekort bij Uitgeverij Atlas/Contact. Ze maakt sinds 2017 deel uit van het theatergezelschap De Nwe Tijd.

Willem de Wolf studeerde in 1985 af aan de Amsterdamse Toneelschool. Hij richtte in datzelfde jaar met Ton Kas het gezelschap Kas & De Wolf op. In 2002 wonnen zij de VSCD Mimeprijs voor hun voorstelling Ons soort mensen. In 2012 werd hij ook genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs, toen met zijn monoloog Krenz, de gedoodverfde opvolger. Sinds 2010 maakt hij deel uit van de artistieke kern van De Koe.    

The Nation

Eric de Vroedt schreef een marathon­voorstelling, die doet denken aan een Netflix-serie. Het stuk begin met een mysterie: de elfjarige Ismaël verdwijnt spoorloos uit de Haagse Schilderswijk. Wat volgt is een zoektocht langs alle lagen van de maatschappij: politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers. In The Nation gaat het over beeldvorming en identiteit: welk beeld hebben wij van de ander? Welk beeld van onszelf presenteren we in verschillende sociale contexten? Kunnen we verder kijken dan de stereotypes van de radica­liserende islamist, de linkse gutmensch en de amorele ondernemer? In The Nation zien we losgeslagen individuen die zichzelf profileren aan de hand van een tragedie.

Eric de Vroedt studeerde in 1996 af aan de Toneelschool in Arnhem. Hij richtte in datzelfde jaar het toneelgezelschap Monk op. Hij verwierf bekendheid met zijn theaterreeks MightySociety. Vanaf 2008 regisseerde de Vroedt onder meer bij Toneelgroep Amsterdam, Toneelgroep Oostpool en Schauspielhaus Bochum. Sinds 2016 is de Vroedt artistiek leider van Het Nationale Theater in Den Haag.

Woestijnjasmijntjes

George Elias Tobal schreef een tekst waarin Jacob en zijn dochter Nour op zoek gaan naar een veilige plek om voor altijd te blijven. Ze maken een verre en gevaarlijke reis. Onderweg vertelt Jacob verhalen en maakt de reis zo tot een groot avontuur, waarin douaneagenten veranderen in waakhonden en een migratieambtenaar in een ijskoning. Een modern sprookje dat een ode brengt aan de fantasie, terwijl de realiteit steeds onstuimiger binnen­­-
dringt.

George Elias Tobal studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Voorafgaand aan deze opleiding speelde hij in verschillende voorstellingen van Theatergroep DOX. Met zijn solovoorstelling Vertreks­vergunning won hij op het ITs festival zowel de ITs Parade Parel als The Best of ITs Tour.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: ,