het Theater Festival

TheaterFestival-debuut voor Kathleen Treier

do 25 aug 2016

“Afgelopen jaar was een kantelpunt in mijn leven”

Haar telefoon staat roodgloeiend: de laatste afspraken met de theater­gezelschappen worden gemaakt, op welke deuren moeten er posters worden geplakt, en hoe sluiten we het espressoapparaat van de Buchbar aan? Kathleen Treier, sinds september 2015 directeur van het TheaterFestival, is druk in de weer. Vlak voor haar eerste festival is ze zichtbaar zenuwachtig. De redactie zette koffie voor haar en streek neer voor een gesprek tussen alle bedrijvigheden door. – Xandry van den Besselaar

Vorig jaar was je door je moederschapsverlof nog bezoeker van het TheaterFestival, al wist je toen al dat je de nieuwe festivaldirecteur zou worden.

Kathleen Treier: In februari 2015, toen de vacature openstond, heb ik gesolliciteerd om Els De Bodt op te volgen als directeur van het TheaterFestival. Op dat moment was ik nog zwanger, begin mei is mijn kindje geboren. Tijdens mijn sollicitatie zei ik al dat ik de job heel graag wilde doen, maar dat voor de editie in september 2015 iemand anders mij zou moeten vervangen (Hendrik De Smedt, red). Ondertussen schreef ik aan het nieuwe beleidsplan van het TheaterFestival en sprak ik heel veel mensen over hoe zij de toekomst van het festival zagen. Om zo’n plan helemaal alleen te schrijven, zowel artistiek als zakelijk, kon ik die tijd wel goed gebruiken.

Heeft deze nieuwe job jouw leven ook grondig veranderd afgelopen jaar?

Ja, absoluut. Bij het schrijven van mijn speech voor de openingsavond, overliep ik in mijn hoofd wat er het voorbije jaar allemaal is gebeurd: ik ben verhuisd van Amsterdam naar Antwerpen, heb een kind gekregen, zowel mijn partner (Piet Menu van Het Zuidelijk Toneel, red.) als ikzelf hebben een nieuwe job waarvoor we allebei een nieuw beleidsplan moesten schrijven, we hebben ook samen een huis gekocht… Allemaal ‘eerste keren’! Je kan dus wel zeggen dat het afgelopen jaar een kantelpunt was in mijn leven.

Voor de eerste keer in mijn leven werd ik geconfronteerd met een functie waarbij je de eindverantwoordelijkheid van alles draagt. Ik heb heel veel gesprekken gevoerd met de juryleden, maar ook met theatergezelschappen en journalisten, en daaruit heel wat bijgeleerd. Daarnaast heb ik ook geprobeerd om veel voorstellingen op minder vanzelfsprekende plekken te bezoeken, om voeling te krijgen met wat er allemaal gebeurt in Vlaanderen. Ik vind het belangrijk dat het TheaterFestival er voor iedereen is. Maar dat is natuurlijk een project van lange adem!

Een van jouw speerpunten is het aanhalen van de banden met de theaterwereld. De hele sector moet zich gerepresenteerd voelen. Hoe doe je dat in een format van ‘best of’ voorstellingen?

Ik vind het belangrijk dat de jury een vertegenwoordiging is van een brede groep mensen. Daarom wil ik proberen om gaandeweg meer mensen met een verschillende achtergrond op te nemen in de jury. In deze editie van het TheaterFestival kan je al zien dat er breed geprospecteerd is. Zo staat er voor het eerst circus en sociaal-artistiek werk in de juryselectie, wat voor vele reacties en gesprekken zorgde. Het is onze betrachting de hele sector aan bod te laten komen, en bijvoorbeeld niet alleen teksttheater.

Maar blijft natuurlijk de vraag: wanneer noem je iets ‘het beste’? Daarom spreken we ook liever van ‘de meest belangwekkende en toonaangevende’ voorstellingen van het voorbije jaar. In de selectie zitten ook een aantal voorstellingen die symptomatisch zijn voor het afgelopen seizoen. Zo zijn er in 2015-2016 een aantal hele lange voorstellingen gemaakt, waar Mount Olympus en Borgen voorbeelden van zijn.

Heeft je voorganger Els De Bodt je nog goede raad meegegeven?

Ik herinner me dat ze me op het hart drukte een mooie balans te maken tussen grote en kleine voorstellingen. En dat je zeker ook een publiekscadeau moet hebben: een voorstelling die een grote verscheidenheid aan mensen echt snoepen vindt. Maar ook dat je sterk in je schoenen moet staan, omdat het directeurschap van het TheaterFestival een functie is waar veel mensen ideeën over hebben.

Kathleen Treier (rechts) met Els De Bodt, de vorige directeur van het TheaterFestival

Kathleen Treier (rechts) met Els De Bodt, de vorige directeur van het TheaterFestival (c) Dries Segers

Fabrice Murgia sprak bij zijn aanstelling als nieuwe directeur van Théâtre National over een mogelijk Waals Theaterfestival. Wat vind jij daarvan?

Ik heb dat persbericht onmiddellijk op onze Facebook-pagina gepost en hem uitgenodigd om in gesprek te gaan! Maar tot nu toe heb ik nog geen reactie van hem gekregen (lacht). Ik zou een Vlaams-Waalse samenwerking alleszins zeker zien zitten, dat zou denk ik echt fantastisch kunnen worden. Maar ook als onderdeel van het Vlaams TheaterFestival wil ik in de Brusselse edities met het Théâtre National als partner werken.

Je hebt ervoor gekozen om met het TheaterFestival ook opnieuw neer te strijken in Gent, naast Antwerpen en Brussel. Waarom?

Zo krijgt het festival een bredere uitstraling in Vlaanderen. Iedere editie van het TheaterFestival verschilt van stad tot stad, waardoor je telkens ook een deels ander publiek aantrekt. Theatergroepen zullen zich zo meer aangesproken voelen en meer verbondenheid ervaren met wat het TheaterFestival moet zijn.

Onlangs verloor het Nederlands Theater Festival zijn subsidies van het Fonds voor de Podiumkunsten. Wat betekent dat voor de samenwerkingen met onze noorderburen?

Bijzonder triest nieuws natuurlijk! Ik heb meteen met Jeffrey Meulman (directeur Nederlands Theater Festival, red) gebeld hierover. Gelukkig valt het festival misschien nog niet helemaal weg, want het krijgt momenteel ook subsidies van de stad Amsterdam. Fingers crossed dat hun nieuwe aanvraag voor tweejarige subsidie bij het FPK wel zal worden goedgekeurd. We zullen sowieso met ons zusterfestival in Nederland blijven samenwerken. Op welke manier zal de toekomst uitwijzen.

Zelf kreeg het TheaterFestival ook minder subsidies van Minister Gatz dan de commissies geadviseerd hebben. Wat heeft dit voor gevolgen?

Ik probeer positief te denken, maar zal wel prioriteiten moeten stellen in de toekomst, wat niet gemakkelijk zal wordt. Met het TheaterFestival hadden we zowel ingediend op de functies presentatie en reflectie. Niet al onze ideeën zullen gerealiseerd kunnen worden. Heel jammer, want ik heb echt heel veel zin om me nog vele jaren vast te bijten in het TheaterFestival!

Tags: , , , , , , ,