het Theater Festival
do vr za zo ma di wo
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18      

‘The youth is coming, be prepared’

vr 31 aug 2018

Naar goeie gewoonte werd Het Theater-Festival gisteren afgetrapt met een State of the Union en een State of the Youth: activerende speeches over de staat van de podiumkunsten, dit jaar verzorgd door respectievelijk Sara De Roo en het duo Aïcha Cissé & Aminata Demba. Beide States kan je online nalezen. Wij vroegen vier jonge mensen naar hun impressie.    

Daan Borloo

(c) Tina Herbots

Mien Bogaert
theater- en operaregisseur in opleiding

‘De afgelopen jaren heb ik de theaterscène in Vlaanderen weinig opgevolgd door mijn studies muziektheater- en operaregie in Hamburg. Beide States toonden evenwel aan dat heel wat dingen die momenteel in Duitsland leven ook hier het debat bepalen: het werken in collectief, de eis naar meer diversiteit op scène, zowel wat kleur, geslacht en geaardheid betreft, en het aanklagen van de alsmaar fragieler wordende positie van de podiumkunstenaar. In het praten over ‘spelers’ en ‘makers’ viel me echter de afwezigheid van de term ‘regisseur’ op — misschien is dat het resultaat
van het ontbreken van een volwaardige (muziek)theaterregie-
opleiding in Vlaanderen?’

Oona Goyvaerts
programmator theater/dans CC Sint-Niklaas

‘Ik ga vrijwel elk jaar naar de opening van Het TheaterFestival en probeer ook altijd een paar voorstellingen mee te pikken die ik tijdens het seizoen heb gemist. Het is fijn dat beide States elke editie worden uitgesproken door mensen met een ander profiel. Dat geeft een mooi en breed beeld van de verschillende verhalen die leven. Sara De Roo legde de klemtoon op de toneelspeler, bijvoorbeeld op hoe die vandaag de dag verschillende freelance-opdrachten aan elkaar moet rijgen om rond te komen. Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt. Er ontstaan steeds nieuwe
samenwerkingsverbanden en dat resulteert in frisse voorstellingen, combinaties die je nog nooit eerder zag, maar de fundamenten zijn misschien minder stabiel. Als programmator merk je dat dit weegt op de spreiding: het wordt moeilijker om agenda’s op elkaar af te stemmen.

In de States worden dingen benoemd die je al eerder hebt gehoord, maar die we moeten blijven herhalen. De stap om effectief iets aan bepaalde kwalen te doen, is soms heel moeilijk te zetten. Ik onthoud van de State of the Youth dat we moed moeten tonen om diverser te programmeren om een nieuw, onontgonnen publiek te bereiken, maar dat is in de praktijk minder evident dan het klinkt. Hoe pak je zoiets concreet aan? ’t Is een vraag waar we dagelijks mee bezig zijn, maar in tussentijd stopt de molen niet met draaien.’

Sarah Adams
FWO-onderzoeker letterkunde

‘Er was een spanning voelbaar tussen de noodzaak om het over kleur en gender te hebben en het steeds groter wordende verlangen naar een (theater)wereld waarin dat niet meer nodig is. Die spanning werd kort gethematiseerd door Aïcha Cissé en Aminata Demba en schemerde ook door in de keuze van Sara De Roo om het over de ‘toneelspeler’ (m.) te hebben maar die tegelijk een vrouwelijk persoonlijk voornaamwoord toe te schrijven (‘de toneelspeler, zij speelt’).

Maar bovenal ging het over onvoorwaardelijke inclusiviteit. De idee dat er zoiets bestaat als ‘zwartevrouwenverdriet’ werd weergaloos getackeld door Aïcha Cissé. Alsof er überhaupt iets bestaat als ‘vrouwenverdriet’: ik eet geen chocolade als ik verdrietig ben, en ik ga al zeker niet sporten.

Louis Janssens
acteur

‘Het is zoals Aïcha Cissé en Aminata Demba zeggen: de youth komt eraan, be prepared. Zelf geloof ik enorm in de uitdaging om meer vertrouwen te hebben in elkaar. Om als jonge theatermaker ook je angsten te delen, lief en leed. Dat probeer ik toch in de praktijk te gieten bij Compagnie deSnor, mijn eigen collectief. We zijn in de regel maar met twee, maar ook onze dramaturg, onze techniekster, onze camionettechauffeur,… maken deel uit van wie we zijn. ’t Is zaak om iedereen te betrekken, dat zei ook Sara De Roo, en om als kleine kunstensector één front te vormen tegen de grote, koude wereld. Heel mooi en waardevol vond ik haar pleidooi voor de verbeelding als instrument om een nieuwe wereld te stichten.’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Tags: , ,