het Theater Festival

Stefaan Deldaele over Wachten op Godot: ‘Als iedereen goed bezig is, kan ik het me permitteren om met die boom bezig te zijn’

do 02 sep 2021

Olympique Dramatique brengt op dit TheaterFestival Wachten op Godot. Stefaan Deldaele werkt als productieleider mee achter de schermen. Hij legt uit hoe ook deze achterkant het uiteindelijke stuk beïnvloedt.

Elie Agniel

Kurt Van der Elst

Voor kleinere producties als deze staat Stefaan zowel in voor de technische als de logistieke leiding. Dat is een job zonder einde: tijdens zijn vakanties zoekt hij nog 300 hoofdtelefoons en zelfs tijdens het korte interview regelt hij de nodige parkeerplaatsen. 

Elke repetitie, aanpassing en voorstelling volgt hij op of achter de scène mee. Of hij Wachten op Godot niet té vaak gezien heeft? ‘Nee. Ook De Geruchten van Olympique Dramatique en Guy Cassiers heb ik ongelofelijk veel gezien. Maar ik kan blijven kijken. Al blijft dat vaak vanuit de praktische kant.’ De tekst leest hij liever ook niet op voorhand. ‘Niet uit principe, maar ik hou me daar minder mee bezig. Je leert de rollen altijd op een praktische manier stapsgewijs wel kennen.’

Oorspronkelijk zou Wachten op Godot op tournee gaan langs kleine zalen in bijna heel Vlaanderen, tot de pandemie nog voor de eerste voorstelling roet in het eten gooide. Om aan de strenge regels te voldoen, ging Stefaan dan maar op zoek naar locaties waar 200 toeschouwers veilig konden samenkomen. Uiteindelijk werd voor de Waagnatie gekozen, een gigantische evenementenhal aan de dokken in Antwerpen. ‘We kwamen daar aan en beseften meteen dat de verstaanbaarheid van de acteurs onder nul zat. Dankzij de gesprekken met de ervaren geluidstechnici bleek de beste oplossing om met hoofdtelefoons te werken.’ Met die gigantische ruimte en het concept van de hoofdtelefoons indachtig bewerkte Olympique Dramatique het stuk voor de eerste maal.

Bomen ophangen

Toen Wachten op Godot werd geselecteerd voor het TheaterFestival vroeg Stefaan zelf meteen of de hoofdtelefoons zouden blijven. ‘De voorstelling is nu zo aangepast om met een koptelefoon te werken, ook de soundscape is daarop gericht. Ze geven een veel intiemere ervaring die belangrijk is voor de voorstelling. Volgens mij zit daar veel toekomst in binnen het theater.’ Na de beslissing om opnieuw met hoofdtelefoons te werken, werd zelfs het klassieke podium in vraag gesteld: het gezelschap twijfelde even of de voorstelling niet ook in de tuin van DE SINGEL kon plaatsvinden, met publiek dat uit het raam zou kijken. Maar om praktische redenen werd toch voor het comfort van de rode zaal gekozen. De proporties en de lengte van deze ruimte brachten het team van Olympique Dramatique ertoe om de voorstelling weer voor een kleiner podium aan te passen.

De boom waar Vladimir en Estragon onder wachten heeft Stefaan zelf mee helpen ophangen. ‘De boom ziet er goed uit. Ik vond het belangrijk om daaraan mee te helpen. Bij alle belangrijke punten assisteer ik graag. Maar op die momenten is het natuurlijk noodzakelijk dat je een overkoepelend oog hebt op de andere aspecten van de opbouw. Als iedereen goed bezig is, kan ik het me permitteren om met die boom te helpen.’

Anderhalf uur na de try-out kom ik hem nog kort tegen in de foyer. ‘Die koptelefoons werken goed, he?’ zegt hij opgetogen, bijna fier. Nog voor zijn zin af is, wordt hij nogmaals geroepen. Het werk is ook om elf uur ’s avonds nog niet voorbij.

Wachten op Godot speelt van donderdag 2 september tot zondag 5 september in DE SINGEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: , , , ,