het Theater Festival

PowerTalks III – De beklimming is moeilijk, de sherpa ervaren

ma 09 sep 2019

Wie kan jou diepgaande feedback geven tijdens een maakproces? Hoe zorg je ervoor dat jouw ideeën gehoor vinden bij grote theaterhuizen? Als jonge maker is het niet altijd gemakkelijk om de steile en rotsachtige bergen van het theaterlandschap te beklimmen. De PowerTalks komen tegemoet aan die behoefte.

Simon J. Bellens

Vandaag, maandag 9 september, gaan in de Minardschouwburg de PowerTalks van start, een concept van het TheaterFestival en Mestizo Arts Platform dat vijf startende makers met vijf verschillende coaches in contact brengt.

De vijf coaches (Cecilia Kuska, Maryam K. Hedayat, Matthias Velle, Alesandra Seutin en Selm Wenselaers) zijn professionele podiumkunstenaars of werken achter de schermen. Ze treden op als sparringpartners en bieden de jonge makers (Alessandra Ferreri, Anton Lambert & Kaori Ishiguro, Liesbet Hermans, Nina Muñoz en Atiyeh Manavipour) vijf avonden lang een klankbord. De coaching werkt volgens een ‘carrouselsysteem’, elke avond schuift een jonge maker door naar de volgende coach.

Dramaturg en curator Selm Wenselaers, een van de coaches, wil vanuit een productie-achtergrond vooral focussen op hoe je in België en Nederland draagvlak voor je ideeën kan creëren. ‘De deuren van de theaterhuizen staan niet altijd wagenwijd open. Ik wil als een soort sherpa voorgaan op die soms moeilijke beklimming.’ Als provisoire tip geeft Wenselaers alvast mee dat je niet te terughoudend moet zijn in het zoeken van contacten, zeker als iemand niet meteen terugmailt. ‘Ga koffie drinken, praat met zoveel mogelijk mensen. Mensen zijn bereikbaarder dan je denkt.’

De 33-jarige Atiyeh Manavipour werkt momenteel aan haar eerste performance en neemt als jonge maker deel aan de PowerTalks. ‘Spannend’, zegt ze, ‘ik weet nog niet goed wat te verwachten.’ Haar performance gaat over haar jeugd in Iran, waar ze als negenjarige een hoofddoek moest dragen. ‘Op mijn veertien besloot ik dat niet meer te doen. Binnenshuis accepteerde iedereen na een tijdje die beslissing, maar in de publieke ruimte bleef het verboden om ongesluierd te verschijnen.’ Deze persoonlijke ervaring wordt het vertrekpunt van een voorstelling over vrijheid, waarvoor ze — afgestudeerd in Keramiek & Glaskunst aan Sint-Lucas — gebruik wil maken van klei. Atiyeh: ‘Ik zoek dus vooral coaching over het performatieve aspect, advies over hoe ik kan bewegen op het podium.’ 

Daarnaast laat ze zich inspireren door de poëzie van de Iraanse dichter Forough Farrokhzad, die ook in Let Us Believe in the Beginning of the Cold Season van theatermaker Sachli Gholamalizad een grote rol speelde. Maryam K. Hedayat werkte als visueel kunstenaar mee aan die voorstelling en is eveneens een van de coaches op de PowerTalks. Een gelukkig toeval voor Atiyah: ‘Ik heb haar nog nooit gesproken en kijk er erg naar uit om haar te ontmoeten.’

De PowerTalks werden in 2017 in het leven geroepen door recensent Evelyne Coussens en theatermaker Giovanni Baudonck om beginnende kunstenaars ‘inspirerende verdieping’ en één-op-één coaching aan te bieden. Nu zijn we aan de derde editie toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags: ,