het Theater Festival
do vr za zo ma di wo
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18      

Portret van Anne Breure (State of the Youth)

za 02 sep 2017

 

Anne Breure is een internationaal en actief theaterbeestje. Na haar opleiding mime aan de Amsterdamse Theaterschool, verhuisde ze naar Brussel om er een paar maanden voor het Europees Parlement te werken. Vervolgens trok ze naar Londen voor een master Politics & Arts aan het prestigieuze Goldsmiths College, waar ook grootheden als Damien Hirst en de band Blur hebben gestudeerd.

Daarna keerde ze terug naar Amsterdam. Ze werkte er onder meer voor het Transitiebureau, een organisatie die de podiumkunsten verbindt met andere maatschappelijke domeinen. Breure leidde de controversiële Schaduwploeg die het ITS-festival onder de loep nam. Die ploeg raakte in opspraak toen ze felle kritiek uitte op het competitieve karakter van dit afstudeerfestival. Niet zonder succes. De jury besloot intussen geen prijzen meer uit te reiken. Het ITS-festival draait weer om ontdekken en ontmoeten, in plaats van winnen.

In 2014 werd de toen 26-jarige Breure aangesteld als artistiek leider van het Amsterdamse Veem Theater, wat ze niet veel later omdoopte tot Veem Huis voor Performance. Het Veem is een internationaal productieplatform voor hedendaagse performance. Jaarlijks komt er een keur van binnen- en buitenlandse artiesten langs om te onderzoeken en te tonen wat performance zou kunnen of moeten zijn.

Hoewel, ‘jaarlijks’… In 2016 nam Breure de harde maar dappere beslissing om het Veem maar honderd dagen open te houden, in plaats van het hele jaar. Nadat de subsidiecommissie haar plannen zeer positief beoordeelde, maar de gevraagde subsidieverhoging niet honoreerde, besloot Breure kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Op Theaterkrant.nl zegt ze hierover: ‘Met het huidige subsidiebedrag zouden we het bestaande programma alleen in stand kunnen houden als we onszelf zouden uithollen en inhoudelijke compromissen sluiten. Dan kiezen we er liever voor om het huis honderd dagen per jaar te laten leven en het in die periode een sterke publieke instelling voor het dans- en performanceveld te laten zijn. […] Op deze manier kunnen we vooruitbewegen in plaats van terugschalen.’

Waarover Anne Breure het in haar State of the Youth zal hebben, was op het moment van dit schrijven nog een goedbewaard geheim. Maar zoals hierboven al blijkt, zou haar speech wel eens een fris en tegendraads betoog over de toekomst van het theater kunnen worden.

Jonathan van der Horst

Lees hier de State of the Youth van Anne Breure.

(c) Mark Driessen

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tags: , ,