het Theater Festival

Orakel Ans blikt vooruit — Beken kleur

vr 04 sep 2020

Tijdens het TheaterFestival komen we voor het eerst sinds de coronacrisis opnieuw op grote schaal in contact met de podiumkunsten. Is onze beleving nu veranderd? Redactielid en orakel-in-bijberoep Ans Van Gasse laat haar licht schijnen op ‘het nieuwe normaal’.

BEKEN KLEUR 

Wanneer u vanavond in de zaal zit, draagt u een masker. U houdt dat masker op, want u heeft respect voor uw medemens. Toch lijkt dat voor de spelers wat minder respectvol – want hoe zijn zij geacht te weten in hoeverre hun zielenroerselen worden geapprecieerd? Een zwijgzame massa gemaskerden staart hen aan. En alleen in Venetië is dat de voorbode van een avond vol lust, dans en passie.

Laten we even te rade gaan bij andere kunstvormen. In het Japanse kabuki theater bijvoorbeeld heeft men weinig nood aan woorden of uiterlijk vertoon. Deze traditionele theatervorm maakt gebruik van maskers die net bol staan van expressiviteit – al raad ik niemand aan om een demonenkop op neus en mond te bevestigen – maar ook van kleurcodes. Het kostuum van de acteurs geeft zo weer hoe de personages zich voelen. Kunnen we een dergelijke pantomime-achtige praktijk niet toepassen op het publiek?

Laten we een kleurcode afspreken. Hoe u deze uitvoert, hangt af van uw persoonlijke smaak. Millennials zullen misschien een scrunchie in het haar verkiezen, maar voor wie dat niet kent: ook gelakte nagels, een arsenaal aan petjes of zelfs verschillende mondmaskers zijn een stijlvolle optie. Ik zet jullie alvast op weg:

      Code Blauw: Ik ben enorm geraakt, maar in het trieste register. Wat ik zie maakt mij melancholisch, alsof ik net opnieuw de Titanic heb zien zinken. En je wéét dat hij gaat zinken he, maar tóch…

      Code Zwart: Ik word troosteloos van wat ik zie. Bij momenten neigt het zelfs naar woede en angst. Misschien wordt dit gevoel wel de motor van een doorwerkend activisme in mijn dagelijkse leven.

      Code Geel: Deze voorstelling maakt mij gelukkig. Ik word er enigszins opgelaten van en vind het kind in mijzelf terug. Ik heb bijna zin om zelf op het podium te klauteren.

–      Code Roze: De virtuositeit van de spelers charmeert mij zodanig dat ik bijna zo verliefd word als een puber op DiCaprio. Zie ik je straks in de foyer? 

      Code Groen: Bah. Jullie moesten je schamen. Wordt dit nog steeds gesubsidieerd? Ik eis mijn geld terug. En anders geef ik jullie zo meteen 1 ster op Google.

–      Code Paars: Ik snap er niks van, maar ik ben er zeker van dat ik getuige ben van iets heel belangrijks, dus ik zal straks zeker mijn lof verspreiden.

–     Code Rood: Ik zou eigenlijk graag naar buiten wandelen, maar dat mag niet met die nieuwe regels. Dus ik hoop dat je dit ziet en je snel herpakt.

Verder zijn er natuurlijk nog mogelijkheden tot variatie. Maar met deze basis gaat u als volgt te werk:

U  betreedt de zaal met uw arsenaal aan scrunchies, maskers, petjes, etc. veilig opgeborgen in een hermetisch afgesloten tas. Wanneer u kiest voor nagels raad ik u aan elke nagel in een andere kleur te zetten. Wanneer uw gevoel verandert, wisselt u van masker – doe dit snel en gecontroleerd – , pet of scrunchie. Of u steekt de juiste beschilderde nagel even in de lucht. Indien u dat laatste verkiest, raden wij aan om voor de zichtbaarheid toch te opteren voor een manicure met nagelrand van minstens anderhalve centimeter. Ook het gebruik van neonverf, die oplicht in het donker, kan uw doel misschien wel bijstaan. Of u kan natuurlijk een staalkaart gaan stelen in de verfwinkel en die gebruiken.

Een oplettende lezer bedenkt zich misschien dat het zaallicht voor een code als deze minder gedempt zal moeten zijn, maar laat dat ons niet tegenhouden: dit zal de band tussen speler en publiek nog meer versterken. Misschien slaat onze opzet op termijn wel aan en zullen de grote huizen hun eigen staalkaartjes produceren. Dan zit binnen het jaar elke voorstelling met een publiek vol scheidsrechters van de goede smaak, die braaf hun correcte kaart in de lucht houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags: