het Theater Festival

Nora Mahammed, kersvers directeur van het TheaterFestival: ‘Zonder verbinding is er geen toekomst voor het theaterveld’

za 11 sep 2021

Het is een jaar van verandering, ook voor het TheaterFestival. Directeur Kathleen Treier neemt afscheid en geeft het stokje door aan Nora Mahammed. Een gesprek met Nora, over nieuwe plannen en de waarde van het festival. 

Maria Feenstra

Tina Herbots

In de foyer van Arenberg staan verschillende rode zetels. Nora neemt een slok van haar thee en denkt even na. ‘Het is een intense start van het festival, met veel boeiende gesprekken.’ De 27-jarige Nora werkte hiervoor als programmacoördinator bij deBuren, een Vlaams-Nederlands huis voor cultuur en debat in Brussel. Daarvoor deed ze ervaring op in de podiumkunsten bij Globe Aroma, een kunstenhuis voor nieuwkomers en gevluchte kunstenaars, en speelde ze mee in een sociaal-artistiek project van het Brusselse jeugdtheater BRONKS.’

‘Ik kom altijd thuis in de podiumkunsten’, zegt Nora. ‘De coronacrisis heeft bij mij iets los geschud, omdat ik door de lockdown zolang niet naar theater kon gaan. Toen ik voor het eerst weer in de zaal zat, voelde ik mij zo gelukkig. Ik voelde: ik moet hier ook professioneel mee bezig zijn en niet enkel in mijn vrije tijd.’ Om die reden maakt ze de switch van deBuren naar het TheaterFestival.

Hieronder drie krijtlijnen voor de toekomst van het festival. 

Meerstemmingheid 

‘De rode draad doorheen mijn plannen is meerstemmigheid. Het vertrekken van de vraag: welke kennis, kunde en perspectieven hebben we al, waar liggen onze tekortkomingen. Om je van daaruit, op het moment van beslissingsname te omringen met aanvullende en versterkende perspectieven, percepties en profielen. En dat binnen het team, het bestuur, de jury en de partnerschappen.  Laten we de jury als voorbeeld nemen. Voor mij is het heel belangrijk om een jury samen te stellen met aanvullende profielen. Een intersectioneel diverse jury, ook op het vlak van deskundigheid en expertise in verschillende (sub-)disciplines. Op die manier hoop ik dat de jury een reflectie is van de rijkdom die er in het theaterveld aanwezig is. Ik hoop een iets gesprek te voeren over wat de podiumkunsten zijn.’

‘Ik heb het plan om naast de vakjury ook een wijkjury te samen te stellen. Dat is een concept van Adelheid Roosen, een Nederlandse theatermaakster,  en het werkt heel goed in Nederland. De wijkjury bestaat uit mensen die geen achtergrond in de podiumkunsten hebben, maar gewoon nieuwsgierig zijn. Zij mogen één voorstelling selecteren en dat werk wil ik gratis ter beschikking stellen in de openbare ruimte of op een atypische plek.’

Als sector en niet als enkelingen 

‘Zonder verbinding is er geen toekomst voor het theaterveld. We moeten volgens mij waakzaam zijn voor de versnippering die er op dit moment aan de gang is in ons veld. Ik geloof echt in het belang van vereniging en transparantie. Elkaar uitnodigen in overleg rond ideeën, acties en groei. Een voorbeeld: op dit moment zijn veel cultuurwerkers bezig met intersectionaliteit. Inclusie is een gedeelde zoektocht die we naast elkaar aan het bewandelen zijn, terwijl het eigenlijk over een structureel collectief probleem gaat. We zijn allemaal dezelfde fouten aan het maken, terwijl we veel sneller veranderingen kunnen doorvoeren als we samenwerken en kennis delen.’

‘In Nederland heeft de museumsector bijvoorbeeld “Musea bekennen kleur” gelanceerd. Groot of klein, ze delen hun kennis, twijfels en kwetsbaarheden. Op die manier leggen ze samen een groeitraject af. Ik zeg niet dat we op dit moment totaal losgekoppeld zijn, maar ik denk wel dat we meer kunnen samenwerken. We moeten als sector groeien en niet als enkelingen.’

‘Ik geloof dat het TheaterFestival als verbinder daarin een spil kan zijn. Het festival is een plek waar veel samenkomt. Als team staan wij in contact met heel veel mensen van het veld, zowel spelers, makers, cultuurwerkers en kunstenhuizen. Wij worden als festival ook letterlijk gedragen door heel wat spelers uit het veld. Daarbij wil ik noden of lacunes die we uit die gesprekken en ontmoetingen ontdekken en die van toepassing zijn op het festival actief aanpakken. Ik wil fouten durven maken om daaruit te leren en onze opgedane kennis delen.’ 

Tina Herbots

Verder bouwen 

‘Het is mijn bedoeling dat de jury vanaf nu ook werk van ontluikende makers, werk voor jong publiek, de Golden Oldie en Nederlands werk opneemt in haar selectie. 

Ik denk dat het festival, met haar platform ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft naar jonge makers toe en een belangrijk kantelpunt kan betekenen in hun carrière. Door in te zetten op ruimte, zichtbaarheid en ontwikkeling. Door bijvoorbeeld minstens twee speeldata te bieden en de winnaar van de Roel Verniers Prijs twee jaar op rij een plek te geven op het festival.’ 

‘Ik moet nog in gesprek gaan met de nieuwe directeur van het Nederlands Theater Festival (Tobias Kokkelmans, red.), maar het lijkt me heel fijn om de band tussen beide festivals te versterken. Ik geloof dat meer uitwisseling inspirerend kan zijn. Dat heb ik ervaren bij deBuren, daar komen de twee werelden echt bij elkaar. Het TheaterFestival is voor mij echt een plek die enorm veel potentieel in zich draagt.’ 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags: , , ,