het Theater Festival
do vr za zo ma di wo
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18      

Wim Van Parijs

Wim Van Parijs werkt intussen 29 jaar in cultuurcentrum Westrand te Dilbeek, de laatste jaren voornamelijk  als programmeur theater. Voordien in Westrand ook in de rol van programmeur kinder- en jeugdtheater. Wim was ooit voorzitter van de Signaalprijs (Vlaamse prijs voor het jeugdtheater) en lid van de Hans Snoekjury.

Ik zit in de jury omdat…

Ik zit in de jury omdat ik mijn ideeën graag helder krijg in dialoog en debat. Dat maakt dat een jury voor mij een uitdagende plek om mijn kijkervaring te verdiepen. Zo kan ik mijn keuzes als theaterprogrammeur ook scherper maken.

Een belangwekkende voorstelling is voor mij…

Ja wat is dat voor een woord? Welk belang moet er gewekt worden? Heeft het theater slapende belangen? Gelukkig is er de Van Dale die verklaart dat het gewoon ‘interessant’ betekent, maar dat klopt dan weer niet met mijn buikgevoel. Het moet toch ook op de ene of andere manier belangrijk zijn, iets wat belangwekkend is? Dus noteer ik wat voor mij belangrijk is: een belangwekkende voorstelling kan zijn; een voorstelling die uitzonderlijk goed gemaakt is, waar alle elementen of tekens kloppen, elkaar versterken, betekenis geven, kortom een voorstelling die excelleert. Een voorstelling kan ook belangwekkend zijn net omdat ze het medium grondig bevraagt, door diezelfde tekens bewust niet te doen kloppen en nieuwe vormen exploreert. Of een voorstelling die op een andere manier relevant is bv. omdat ze een (ander) publiek weet te overtuigen, een andere culturele achtergrond binnenbrengt,…
Belangrijk is in elk geval dat ze mij overtuigt, meeneemt, emotioneel raakt, intellectueel uitdaagt, kortom dat ze mij verandert.