het Theater Festival

Humans of TheaterFestival: Evelyne Coussens

ma 03 sep 2018

Het TheaterFestival bestaat niet enkel uit de voorstellingen die ’s avonds voor het grote publiek spelen, overdag werkt een groot team samen om dit mogelijk te maken. Ze hebben één ding met elkaar gemeen: een hart voor theater. Om u ook hier deel van uit te laten maken, stellen we elke dag iemand voor.   

Vandaag: Evelyne Coussens

(c) Johan Martens

Op het TheaterFestival krijgen beginnende podiummakers de kans om vijf avonden na elkaar hun nieuwe ideeën te bespreken met coaches met diverse achtergronden. PowerTalks II is niet toegankelijk voor publiek, maar je kan erover lezen in deze powertalk met Evelyne Coussens, theaterjournaliste en samen met Giovanni Baudonck de drijvende kracht achter het traject.

‘Jonge makers blijken niet alleen op vlak van geld, ruimte en logistieke omstandigheden, maar ook intellectueel gezien meer ondersteuning nodig te hebben,’ zegt Evelyne. ‘Anders blijven ze met een idee zitten dat door gelijkgezinden heel straf en uitdagend bevonden wordt, terwijl het idee nog rijper kan worden. Daarom is het interessant om zoveel mogelijk verschillende insteken te horen en om
je geest te verruimen.’ Dit jaar zijn de coaches van PowerTalks II Dries Doubi (programmator), Georgina del Carmen Teunissen (choreograaf en danser), Nedjima Hadj Benchelabi (dramaturg en curator), Geert Opsomer (theaterwetenschapper en criticus) en Mieke Versyp (schrijver en dramaturg bij Laika).

De nood aan intellectuele ondersteuning is reëel, tegenover vorig jaar is het aantal aanvragen voor PowerTalks bijna verdrievoudigd. Bij de selectie van makers letten Evelyne en Giovanni vooral op de diversiteit van het podiumproject. ‘Podiummaker’ kan gaan van rap, slam, dans tot zelfs beeldende kunst. Daarnaast speelde ook de veeltaligheid van het project een rol. Makers die al door een productiehuis of dramaturg gesteund werden, vielen uit de boot.

Als theaterjournaliste doet Evelyne meer dan enkel kijken naar theater. Ze interesseert zich in het podiumveld, het beleid en zijn lacunes. Ze maakt ondertussen al een vijftal jaar deel uit van de TheaterFestivaljury. ‘De gesprekken blijven razend interessant,’ vertelt ze. ‘Je zit met acht mensen rond een tafel en je moet het onderste uit de kan halen om te vertellen waarom een voorstelling voor jou belangrijk is. Voor iemand die van debat en kritische zin houdt, is het ongelooflijk plezant. Er kan geroepen en getierd worden rond die tafel. We trekken echt ten strijde voor een theatervoorstelling.’

In haar andere job laat Evelyne de scherpe theaterkritiek achterwege. Ze is redacteur bij publiq, een overheidsorganisatie die cultuur­communicatie tussen steden, gemeenten, cultuur­huizen en het grote publiek verzorgt. ‘Voor de verschillende websites van publiq maak ik enthousiasmerende, wervende content. De baseline is meer mensen meer goesting geven in meer cultuur. De Evelyne die werkt voor publiq is een heel andere Evelyne dan degene die werkt voor De Morgen.’

De deelnemers van de vorige editie van Powertalks gaven aan dat ze meer wilden babbelen met collega’s en coaches over elkaars projecten. Om die reden zal er dit jaar ook in groep gegeten worden alvorens de intense duogesprekken beginnen. De bedoeling is elkaar ook informeel te leren kennen. Hoe lang vooraleer er ook aan die tafel geroepen en getierd wordt?

Lotte Bode

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: , ,