het Theater Festival

Humans of TheaterFestival: Alper Mert

za 08 sep 2018

Het TheaterFestival bestaat niet enkel uit de voorstellingen die ’s avonds voor het grote publiek spelen, overdag werkt een groot team samen om dit mogelijk te maken. Ze hebben één ding met elkaar gemeen: een hart voor theater. Om u hier ook deel van uit te laten maken, stellen we elke dag iemand voor.

Vandaag: Alper Mert

 

Alper is hier elke dag, maar vandaag niet. Met de internationale programmatoren is hij een dag in Gent. Net nu, wanneer we iets over hem willen schrijven. We sturen mails. En bellen. En Alper verontschuldigt zich heel veel. Maar dat is niet nodig. De virtuele wereld is gemaakt om elkaar te leren kennen. Hallo. Merhaba. Hello.

Istanbul verruilen, Antwerpen binnenrijden. Wanneer Alper hier naar de lucht kijkt, denkt hij: dit zal ik missen, de stilte. Antwerpenaren die dat niet meteen begrijpen — ik ben zo iemand — moeten misschien ‘Istanbul’ eens intikken op Wikipedia. Istanbul telt 15,03 miljoen inwoners. Het is een wervelende stad waar alle Belgen kunnen wonen. Geen enkele ring wordt daar overkapt.

Alper is twee maanden in België voor zijn stage bij het kunstenaarsplatform 0090. Hij werkt nu als vrijwillige projectmedewerker bij Het TheaterFestival. Bonnen knippen, kranten plooien, het zijn misschien niet de taken waar hij het meest door geïnspireerd raakt. Hij wil regisseur worden. Hij houdt van personages zoals Hamlet. Want in die klassieke personages zit volgens Alper alles in: ‘We love drama. Our theatre is classic. The persons are important. Characters like Hamlet are the best. You can play him however you want, and it stays one of the best plays ever written.

‘Protect the text,’ dat wil hij ons zeggen. De moderne performances die hij hier op het festival ziet, intrigeren hem. Ze zijn anders dan wat hij leerde op school. Eerst de Grieken, dan Shakespeare en Tjsechov. Stanislavki leent zijn methode nog steeds uit aan een nieuwe generatie acteurs. In zijn derde jaar zal Alper alle vrijheid krijgen om te maken en spelen wat hij zelf wil.

Hij weet nu al dat hij terug zal denken aan zijn tijd in België. Vooral CONVERSATIONS heeft hem geïnspireerd. Het is modern, en toont toch een heel eigen, theatrale wereld op de scène. Maar de tekst moeten we blijven beschermen, herhaalt hij, bewaren voor volgende generaties. Modern theater is volgens Alper niets zonder traditie. Het voelt dan alsof er iets verloren is.

Ik ben diegene die sorry moet zeggen. Ik heb Alpers woorden aangepast. Toen ik vroeg wat hij het meest zou missen, antwoordde Alper al lachend: Liessa. Ik lach ook. Ons redactielid boven de stilte verkiezen. Dat is kiezen tussen twee uitersten. Maar in de wereld van de verbeelding is alles mogelijk.

Lotte Ogiers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags: ,