het Theater Festival

Het koor gaat voor de Louis d’Or

za 07 sep 2019

In Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or van De Warme Winkel doet Vincent Rietveld een gooi naar een nominatie voor de prestigieuze Louis d’Or. Inmiddels zijn de genomineerden bekend en Vincent Rietveld is er wederom niet bij. De redactie richt zich daarom op het talent van de toekomst: het jonge vijfkoppige koor dat tijdens de voorstelling in Vincents schaduw staat. We spraken hen over droomrollen en de absurdheid van prijzen. 

Lotte Lola Vermeer & Sophie van den Bergh  

De Louis d’Or en de Theo d’Or zijn de gouden legpenningen die jaarlijks worden uitgereikt voor de indrukwekkendste mannelijke en vrouwelijke dragende rol in het Nederlandse theaterseizoen. Vorig jaar sleepten Bruno Vanden Broecke (voor Para) en Karina Holla (voor ROMP) de prijzen in de wacht. Dit jaar zijn Astrid van Eck, Hanne Arendzen, Hannah Hoekstra en Kristien De Proost genomineerd voor de Theo d’Or. Ramsey Nasr en Joris Smit zijn in de running voor de Louis d’Or. 

KIM KARSSEN

Studeerde vorig jaar af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Ze is nu samen met Florian Myjer in de theaters te zien met Oorlog en Vrede.

Wat is je droomrol? 

‘Ik heb eerder mensen met wie ik zou willen spelen of met wie ik iets wil maken. Met René van ‘t Hof spelen lijkt me leuk. Of, iets onbereikbaarder, met Cate Blanchett of Emma Thompson.’

Voor welke toekomstige rol win je de Theo d’Or?

‘De prijs wordt volgens mij meestal gewonnen door acteurs in repertoirestukken, niet in stukken die door de spelers zelf gemaakt zijn. Zelf stukken maken is wel wat ik het liefste doe. Maar het is natuurlijk altijd leuk om een prijs te winnen! Ik heb wel een heel kleine kamer, dus de prijs zou waarschijnlijk ergens in een laatje belanden. Of bij mijn moeder thuis.’

Welke andere prijs zou jij nog eens willen winnen?

‘Ik zou een rare prijs willen winnen, iets wat niemand verwacht. Zodat je bijvoorbeeld kunt zeggen: “Ik ben Nederlands kampioen free knitting”.’

Welk nieuw project staat er op stapel?

‘Ik ben nu vooral aan het spelen. Oorlog & Vrede staat op 26 september in kunstencentrum nona in Mechelen en 27 september op Love at first Sight in Antwerpen. In het nieuwe jaar ga ik een kindervoorstelling maken met Hendrik Kegels bij hetpaleis in Antwerpen, en later hopelijk op tournee.’ 

MIRTHE LABREE 

Studeerde in 2015 af aan de Toneelacademie Maastricht als performer. Ze maakt theater met het collectief La Isla Bonita. De Managers is in het voorjaar van 2020 te zien in kunstencentrum nona. 

Wat is je  droomrol? 

‘Ik steek niet zoveel energie in nadenken over waar ik wil staan of wat ik wil bereiken. Ik zou wel graag over de grens spelen met mijn collectief, veel meer Europa in trekken dan alleen in Nederland en af en toe in België op de planken staan.’ 

Voor welke toekomstige rol win je de Theo d’Or?

‘Ik vind het juist jammer dat het vaak de grote producties en de grote rollen zijn, de Medea’s en de Hamlets. Ik zou zelf liever nieuwe vrouwenrollen willen zien. Maak maar een keer iets nieuws!’

Wie zou je bedanken in je speech?

‘Het feit dat er prijzen zijn geeft een gek beeld van de sector, we moeten met elkaar concurreren. Ik zou liever gebruik maken van de kans om veel mensen te kunnen bereiken. Ik zou meer aandacht willen vragen voor kleinschalige producties. En daarnaast: La Isla Bonita bestaat alleen uit vrouwen. We worden vaak aangekondigd als “het vrouwencollectief”. Dat is wel opmerkelijk, dat zou ik aan de kaak willen stellen.

Welke andere prijs zou jij nog eens willen winnen?

‘Ik ben niet heel erg competitief. Als je als collectief een prijs wint, is dat heel handig. Een geldprijs kun je gebruiken voor een nieuwe voorstelling. Ik ben meer voor ensemble-prijzen. Het is toch de complete organisatie of groep die het samen doet.’

LISA SCHAMLÉ

Studeerde af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Lisa is onderdeel van het collectief La Isla Bonita en werkt aan een nieuwe project met Dries Verhoeven.

Wat is je  droomrol? 

‘Mijn interesse ligt niet echt in ouderwets repertoiretheater, meer in performancekunst of beeldende kunst. Ik ben niet de typische acteur die fan is van Shakespeare. Ik vind dat allemaal hartstikke saai.’ 

Welke prijs zou jij nog eens willen winnen?

‘Het zou fijn zijn om als collectief een prijs te winnen, zoals de BNG Bank Theaterprijs die vandaag in Nederland wordt uitgereikt. Met het prijzengeld kun je een voorstelling hernemen of nieuw werk maken.Ik ben dus niet bezig met competitie, maar ik vind het wel belangrijk dat veel mensen zien wat ik maak.’

Zou een Theo d’Or niks voor jou zijn?

‘Het is vreemd dat er überhaupt een prijs bestaat die aantoont hoe goed je kunt uitblinken in man of vrouw zijn. Ik denk dat je die categorisering kunt omzeilen door andere, betere categorieën te maken. Daardoor zouden prijzen niet enkel om ijdelheid draaien.’ 

Wat voor nieuwe prijzen zou je willen introduceren?

‘Een prijs voor het meest ontroerende werk zou ik een beter idee vinden. Of bijvoorbeeld een prijs voor het grootste bereik van een divers publiek.’

ROB SMORENBERG

Studeerde in 2017 af aan de Mime-opleiding in Amsterdam. Hij liep stage bij De Warme Winkel speelt De Warme Winkel en vertolkte onlangs diverse rollen in de voorstelling De Drie Musketiers die speelde in het Amsterdamse Bostheater. 

Wat is je droomrol? 

‘In De Drie Musketiers was ik het naakte slaafje van de koning die met zijn gebochelde rug de mantel van de koning omhoog moest houden. Dat kwam wel aardig in de buurt.’

Voor welke toekomstige rol win je de Louis d’Or?

‘Volgens mij gaat dat toch meer over teksttheater. Met mijn Limburgse accentje kom ik waarschijnlijk niet eens in aanmerking. Dus die hoop heb ik al lang geleden laten varen.’ 

Mocht je toch genomineerd worden voor de Louis d’Or, wie zou je dan bedanken?

‘Ik denk toch Vincent Rietveld. Hij en De Warme Winkel hebben mij een duwtje in de rug gegeven om het spelen en acteren leuk te gaan vinden, en me niet enkel te focussen op beweging.’ 

Welke andere prijs zou jij nog eens willen winnen? 

‘Ik heb sinds kort een puppy en ik zou wel de Agility Training Cup willen winnen met haar. Dat is een hondenparcours dat je dan moet rennen. De hond die het het snelste rent, wint.’ 

DAVID WESTERA

Is momenteel aan het afstuderen als performer aan de Toneelacademie in Maastricht. Speelt vanaf het najaar in Repelsteeltje en de blinde prinses, de nieuwe familievoorstelling van Theater Rotterdam. 

Wat is je droomrol? 

‘Ik heb een vreemde fascinatie met het stuk Peer Gynt van Henrik Ibsen. Ik vind het een heel slecht stuk, maar de rol van Peer Gynt vind ik wel fascinerend. Ik zou er een heel heftige bewerking van maken zodat er van het oorspronkelijke stuk niets overblijft.’

Voor welke toekomstige rol win je de Louis d’Or?

‘Ik vind mezelf geen Louis d’Or-winnaar. Het zou een Arlequino zijn, ik vind mezelf veel meer een bijrol-acteur.’

Wie zou je benoemen in je Arlequino-bedankspeech?

‘Heel veel mensen natuurlijk, maar met name Simon Versteeg. Het klassieke voorbeeld van iemand die altijd in je blijft geloven en voortdurend je talent blijft onderstrepen.’ 

Welke andere prijs zou jij nog eens willen winnen?

‘Ik denk niet in welke prijzen ik wil winnen, maar in wat ik nog zou willen doen. En nu ik er nog eens over nadenk: de René Lobo-stok. Het is een prijs op de Toneelacademie voor de student die er “echt wás”. Het wordt jaarlijks de eerste dag na de zomervakantie uitgereikt. Ik hoop wel dat ik er echt ben gewéést.’ 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: , , , , , , ,