het Theater Festival

Mia Kermis: een schattig klingelende kermis in een muziekdoosuniversum

za 12 sep 2020

Woordloos maar verbeeldingsrijk is Mia Kermis, het verhaal van een vondeling. De simpliciteit van Stefanie Claes’ voorstelling gaat gepaard met een ongelofelijke ingeniositeit, die dan weer hand in hand gaat met een komische noot. Meer dan eens voel je je als een verwonderd kind wanneer het voor het eerst de lichtjes van een kermis ziet aangaan.

Katrijn Bekers

© Kerlijn Van der Cruysen

We komen de zaal binnen, we zijn de laatsten. De eerste drie rijen van de zaal in Beursschouwburg zijn al gevuld. Meer volk komt er niet, de voorstelling vraagt om een intieme setting. Zachtgeel licht verwarmt de scène, de rest van de zaal rust in het donker. Meteen zijn we deel van een kleine gemeenschap, omringd met mensen met wie we het komende anderhalf uur iets wonderlijks zullen beleven.

Voor ons zien we iets dat lijkt op het werkplaatsje van een creatieve ziel. Een persoonlijk plekje, een krukje verstevigd met spanklemmen, kleine spotjes, onbestemde materialen die liggen te wachten om gebruikt te worden. In alle stilte verschijnt Stefanie Claes uit het duister, met grote ogen en een koplamp op haar hoofd. Geconcentreerd en met zorg doet ze enkele lampjes aan. Er gebeurt haast nog niets, maar het overvalt me dat de eerste minuten van de voorstelling ongelofelijk vredevol zijn. Ik kom helemaal tot rust. Nadat een aantal lampjes gecontroleerd aangeknipperd zijn, loopt Stefanie naar een piëdestal. In een snelle beweging grist ze een rood fluwelen lapje stof weg. Op de staander staat nu een naakte vrouw, bestaande uit ijzerdraad, lijm, verf en krantenpapier. Vervolgens zet ze er voorzichtig een naakte man naast. Er is net genoeg plaats op de staander om er twee popjes op te laten balanceren.

Ze kijkt naar het stel en wacht af. Weloverwogen past ze de positie van de popjes lichtjes aan. Ze beweegt een arm, dan weer een hoofd. De popjes komen dichter en dichter naar elkaar toe. Na elke kleine beweging zet Stefanie een stapje terug. Het is alsof ze luistert naar hun onhoorbare stemmetjes om te weten wat ze moet doen. Ze hoort hen, begrijpt hen en vervormt ze tot in elkaar verstrengeld zitten. Hier en daar hoor je een grinnikje in de zaal. De plasticiteit van de popjes zorgt meermaals voor pretoogjes.

Dan plaatst Stefanie een van de popjes, het mannetje, naar achteren, in de duisternis die de scène achteraan verhult. Zo begint het leven van de vondeling, Mia Kermis. De baby die ontstond in de buik van de vrouw, heeft geen vader meer, de moeder moet haar noodgedwongen achterlaten.

Het verhaal van Mia Kermis is enorm simpel. Een vondeling wordt gevonden op de kermis, het kind groeit er op als de ster van het kleurrijk circus, maar wil na een tijdje weten waar ze vandaan komt. Met behulp van kinderspeeltjes – een geniale vondst – bootst Stefanie Claes kermisgeluiden na die ze tijdens de voorstelling zelf één voor één opneemt, en allemaal samen weer laat afspelen. Hiermee roept ze een schattig klingelende kermis op.

Wanneer je de fijne Stefanie daar ziet zitten, op haar knieën met een reuzegroot schetsboek op haar schoot, waarvan ze de gigantische bladzijden een voor een omslaat, zie je hoe ze leeft in een wereld die bestaat uit verf, lijm en wasco.

Er is geen haast. Rustig en op organische wijze ontplooit zich een magisch wereldje. Door de betoverende, repetitieve geluiden die weerklinken, word je in een soort trance getransporteerd naar het kleine muziekdoosuniversum waarvan Stefanie de schepper is. Achteraf ben je zo dankbaar dat ze je hier toeliet, een persoonlijk plekje waar tristesse en schoonheid met elkaar verweven zijn. Mia Kermis is diepmenselijk, hartverwarmend theater waarbij je je even weg van de wereld waant.

Wanneer op het einde de lichtjes een voor een uitgaan, houdt het publiek zijn adem in. Zijn we bang dat dit eindigt? Het geroekoe van een duif zweeft voor een laatste keer door de zaal.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: , ,