het Theater Festival

Dafne Maes over Summerschool Dans en Nelsons Dansboek

do 01 sep 2016

Wat Wouter Hillaert is voor theater en activisme, is Dafne Maes voor dans en kunsteducatie. Net zoals die andere krullebol is ook Dafne omnipresent op het TheaterFestival. Zo bege- leidt ze vanuit Mooss en in samenwerking met HETPALEIS en Daci NL een summerschool dans voor zestien Vlaamse en Nederlandse jongeren. Daarnaast vindt zaterdag ook de presentatie van Nelsons dansboek plaats, een doe-boek om gezin- nen aan het dansen te krijgen, bedacht door journaliste en schrijfster Laura Van Bouchout en illustratrice Emma Thyssen. Bovendien geeft Dafne dan ook twee gratis danswork- shops voor kinderen en volwassenen! – Arno Boey

Dafne Maes 1

(c) Vicky Bogaert

Dafne Maes: Bij de kunsteducatieve organisatie Mooss zijn we gestart met een internationaal parcours omtrent dans- educatie. In een voorafgaande, meer theoretische bijeenkomst met verschil- lende Europese partners werkten we een theoretisch framework uit rond danseducatie. We gingen op zoek naar de gelijke- nissen en/of verschillen in het werken rond dans met kinderen en jongeren. We dachten al snel: het is fijn om erover te spreken, maar laten we ook gewoon aan de slag gaan. Vorige zomer en deze zomer volgden dan actieve summerschools rond heden- daagse dans in België en in Finland. Vanaf 24 augustus gingen we aan de slag in HETPALEIS en vandaag sloten we de summerschool af met een toonmoment.

Hoe verliep de week?

Dafne: Tijdens de eerste paar dagen gaven we de jongeren heel veel inspiratie vanuit workshops gegeven door diverse coaches. Contactimprovisatie, circus, floor work… het kwam allemaal aan bod. Op zondag vroegen we de jongeren wat ze allemaal geleerd hadden, door wat ze geprikkeld waren en wat ze de volgende dagen wilden uitwerken.

Anja Geuns (HETPALEIS): Die dag was een kantelpunt. De jongeren kregen heel veel input en hadden vanaf dan echt zin om zelf verder te gaan en zich zelf te kunnen verdiepen. Ook al zijn de jongeren erg divers, verschillen ze in leeftijd tussen 15 en 25 jaar en hebben ze elk een ander niveau in hun parcours, toch delen ze een honger naar verdieping en een groot respect voor elkaar.

Dafne: Een ruime blik kan zoveel teweegbrengen, zoveel groei veroorzaken. Mooi om te zien.

(c) Dafne Maes

(c) Dafne Maes

Dafne, je doet ook onderzoek in dans. Hoe heb je deze week ervaren vanuit jouw onderzoekersblik?

Dafne: Deze week is zowel voor de jongeren als voor de coaches een oefening in loslaten. Als de jongeren vastzitten, trekken sommigen al gauw aan de mouw van hun coach, maar tijdens deze week moeten ze echt zelf proberen verder te zoeken naar oplossingen. Ook voor ons als begeleider is het een oefening in het leren loslaten. We mogen niets opleggen, moeten mee zoeken en tussen hen staan. Je zou kunnen zeggen dat ik mezelf ook als deelnemer zie. Eén van de jongeren zei deze week tegen me dat ze het zo fijn vond dat we zelf ook mee dansten. Iedereen is op zoek, en dat is het fijne aan deze week.

Jullie bezoeken met de jongeren ook het TheaterFestival?

Dafne: Klopt. We zijn bijvoorbeeld met de jongeren naar de opening geweest en hebben de speeches gehoord. Dat heeft echt een indruk op hen nagelaten. We zagen ook twee voorstellingen en voerden een nagesprek met Pieter T’Jonck. Ik ben blij dat de jongeren kunnen voelen dat dans niet enkel actief is, maar ook spreken, nadenken, en beschouwen.

Anja: Het is belangrijk dat je de jongeren wegtrekt uit de repetitieruimte en meeneemt naar de context van de sector, de stad, de samenleving.

Zaterdag wordt Nelsons dansboek voorgesteld. Het is het derde boekje in de reeks van Laura Van Bouchhout, na Nelsons acrobatenboek en Nelsons yogaboek. Hoe is Laura bij jou terechtgekomen?
Dafne: Laura vroeg mij of ik mijn expertise op het vlak van danseducatie in haar nieuwe boek wilde delen. Voor mij was dat het ideale uitgangspunt om de oefeningen die ik door de jaren heen verzameld had en onder andere op de danseducatieve website www.dansendansen.be verzameld staan, nu te vertalen naar kleuters en volwassenen. De Nelson-reeks is gestoeld op de Sherborne-methodiek die stelt dat het samen bewegen tussen kinderen en volwassenen veel positieve effecten heeft. Via heel speelse en creatieve oefeningen hopen we dat mensen het boek een vijftal minuutjes per dag vastpakken en simpelweg samen bewegen. En lachen! We hopen dat er fijne bewegingsmomenten ontstaan tussen volwassenen en kinderen. Een beetje zoals de summerschool, waar diverse mensen van uiteenlopende leeftijd van elkaar kunnen leren.

COVER

Tags: , , ,