het Theater Festival

Buiten de lijnen van de stad

do 06 sep 2018

Jonge kunstenaars, nieuwe collectieven en bruisende locaties blijven vaak verborgen voor het grote publiek. In Staat van de Stad Antwerpen kan je kennismaken met wat er buiten het institutionele kunstenlandschap borrelt. Quinsy Gario tekent een levende plattegrond van de stad.   

Lotte Bode

 

 

Hoorde u al van A School Called Tribe, Mama’s Open Mic, Mestizo Arts Platform/WIPCOOP of Sorry vzw? Deze buitengewone kunstencircuits willen Chris Keulemans en Quinsy Gario, in samenwerking met Kunstenpunt, aan de Antwerpenaar voorstellen. Vandaag vond de kick-off van Staat van de stad Antwerpen plaats in Het Bos.

Staat van de Stad Antwerpen vormt het tweede traject van Nieuwstedelijke Grond. In 2017 ging Keulemans, een Nederlander die Brussel nauwelijks kende, een maand lang op stap in de hoofdstad om nieuwe culturele dynamieken en kruisbestuivingen te beschrijven, met Kunstenpocket #1 Brussel als resultaat. Met Nieuwstedelijke Grond wil Kunstenpunt initiatieven los van de gevestigde waarden in kaart brengen.

Zeg niet ‘artistieke plekken’ maar wel ‘territoria van nieuw­stedelijke creatie’. Een territorium is niet vast omlijnd, maar wordt doorkruist en overschreden. Keulemans benadrukt het belang om buiten de traditionele criteria te kijken. ‘Wat je te zien krijgt, speelt zich lang niet altijd af binnen het format van een voorstelling of een expositie. De dynamiek van het snel veranderende stadsleven levert naast heel veel anders ook kunst op, zij het in vormen die niet altijd meteen als kunst worden gecategoriseerd.’

Chris Keulemans was directeur van de Balie, centrum voor cultuur en politiek in Amsterdam. Hij doet onderzoek naar de manier waarop kunstenaars een stad heruitvinden na een oorlog of ramp. De Curaçaos-Nederlandse Quinsy Gario is kunstenaar en activist. Met zijn project ‘Zwarte Piet is racisme’ ontketende hij mee het Zwarte Pietendebat in Nederland. Keulemans en Gario gaven samen een city talk om Staat van de Stad Antwerpen in te leiden.

Of er een Kunstenpocket #2 Antwerpen zal komen, durven we nog niet te veronderstellen. Als het product van Staat van de Stad Antwerpen even dynamisch is als de territoria van nieuwstedelijke creatie, is niets nog zeker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Tags: ,