het Theater Festival

Buchbar tip van Clara van den Broeck

vr 02 sep 2016

Iedere dag kiest een prominente figuur uit de theatersector zijn of haar favoriete boek of theatertekst uit de collectie van de Buchbar, te vinden in het festivalcentrum. – Arno Boey

Buchbar - Clara Van den Broek (c) Christophe Engels

(c) Christophe Engels

Wie?

Clara van den Broek (coördinatie acteren Conservatorium Antwerpen en theatermaakster bij SKaGeN)

Favoriete boek?

Ik kies voor Torquato Tasso van Goethe. Het is een stuk dat me reeds lang geleden trof doordat het de benarde positie van de kunstenaar zo prangend weergeeft: zijn relatie met de geldschieter. In het geval van Torquato Tasso gaat het over de relatie van de hofdichter met de mecenas. Vertaald naar vandaag gaat het over de relatie van de kunstenaar met de subsidie- gever. Goethe belicht goed de tweestrijd van de kunstenaar tussen enerzijds zijn innerlijke mateloosheid en nood aan vrijheid, kortom zijn kunstenaarschap, en anderzijds de noodzaak van een gematigd en correct uiterlijk gedrag, opdat hij aan het werk zou kunnen blijven. Dat is de vork waarop vele kunstenaars zijn genomen: we dreigen in zekere zin te worden ‘lamgekocht’ door een dan nog beperkt subsidiebedrag dat we bovendien voort- durend dreigen te verliezen. Ik herinner me een pijnlijk beeld uit de Torquato Tasso- voorstelling van Jan Decorte, die ik op video zag. Ik weet zelfs niet zeker of het beeld er exact zo in zat, het kan zijn dat ik het zelf heb verbeeld, maar ik draag het in elk geval in me mee: het beeld van de gelauwerde hofdichter op handen en voeten voor de mecenas. Het is erg jammer dat een kunstenaar mogelijk niet de kans krijgt zijn wilde vlucht te nemen. Macht en wantrouwen houden hem vaak, tenminste uiterlijk, gebonden. Ik denk dat de State of the Union van Wouter Hillaert daar ook ten dele over gaat.

Favoriete koffie?

Latte (nu!)

Check hier de volledige lijst van boeken en theaterteksten uit de Buchbar.

Tags: , , , ,