het Theater Festival

Beste Lisette Ma Neza

vr 09 sep 2022

Vanavond speel je hier voor de eerste keer Some Girls want to go to Europe, een stuk waar ik enorm naar uitkijk. Gisteren sprak Mira Bryssinck een krachtige State of the Youth uit, waarin ze het doortastende validisme en de verlammende productielogica in de cultuursector hekelt. Eenzelfde boodschap weerklonk in de inleiding van de jury, die verwees naar de vele cultuurwerkers met een burn-out. Naast de burn-out, stelde Bryssinck, is er ook zoiets als een burn-in. Een burn-in vloeit voort uit de moeite om binnen te geraken in de sector, voor mensen wiens lichaam, brein en zenuwen de dwingende productielogica niet kunnen volgen. En dan treedt er moedeloosheid en uitputting op. Maar wat heeft dat met jou te maken?

Begin deze week installeerde het vrijwillige redactieteam van Het TheaterFestival zich in een grote zaal in de nok van Kunstencentrum VIERNULVIER. We verdeelden artikels, zetten deadlines vast, overliepen een stijlgids en de koffie stroomde. Ook bij ons heerst een productielogica, met een krantje dat gevuld moet worden en een koffiekan die nooit lang leeg mag blijven. Ik wilde jou heel graag interviewen. Omdat ik je werk al een tijdje zijdelings volg en omdat deze voorstelling me warm werd aangeraden door de eveneens enorm getalenteerde dichter Mahat Arab. Ik ben onder de indruk van hoe onbevreesd je genres en taalpraktijken verstrengelt in je muzikale teksten. Je rake woorden raken regelmatig. Zo was je nummer/gedicht ‘I Can’t Breathe’ (in samenwerking met body-percussionist Michelle Samba en gitarist Orville Breedveld) ontroerend en gelaagd, omwille van de manier waarop je het bracht en de woorden en metaforen die je koos. Samba en Breedveld werkten mee aan Some Girls want to go to Europe, alsook dansers, andere muzikanten, techniekers, kunstenaars en het boek Afropean van Johny Pitts. 75 minuten lang kunnen genieten van jullie vakkundigheid is dus een uiterst prettig vooruitzicht.

Je haalt in verschillende interviews aan dat je de vrijheid van het slammen waardeert. Bij slam kun je dichten zonder rekening te moeten houden met alexandrijnen, absurde taalconventies of zinlengtes. In wedstrijdcontexten, zoals bij het Belgisch kampioenschap poetry slam dat je in 2017 won, is de tijd die de slammers toebedeeld krijgen beperkt. Maar nu maakte je een voorstelling van iets meer dan een uur. Heb je slam benaderd als een methodologie – een omgang met taal – of zie je de voorstelling an sich als een lange slam poem? Dat had ik je willen vragen. Ik had een hele resem vragen, zoals waarom mensen slam zo nodig willen definiëren en hoe jouw definitie ervan fluctueert. Ik was bijvoorbeeld ook benieuwd naar welk soort podiumvloer je het beste ligt en met wie je nog zou willen samenwerken.

Edoch, het interview kwam er niet. Ik stuurde een mail en belde, maar ik kreeg geen antwoord. De krant moest gevuld worden. De deadline naderde. 

En dat is wat dit in elkaar gestoken tekstje met de State of the Youth te maken heeft. Mira Bryssinck herinnerde een volle theaterzaal eraan dat die razende ongeschreven regels, die denderende deadlines door mensen zijn besloten. En ik besloot je met rust te laten. Omdat ik – als mens en journaliste – geen absoluut recht op antwoord heb en omdat interviews langs de kant van de geïnterviewde onbetaald werk zijn. Als geïnterviewde maak je tijd vrij om gratis informatie te delen aan een journalist die betaald wordt om dat interview neer te schrijven. Er is dus geen reden waarom ik na de mail en telefoon zou zijn doorgegaan. De naderende deadline plooide ik een beetje om zodat deze fragmentarische tekst, met vertraging, in de plaats van het afwezige interview zou kunnen komen. De koffie, die stroomde wel door.

Opdat ik nooit vergeet dat de meeste regels met een mensenhand geschreven zijn, en dat je die met dezelfde hand kunt doorstrepen of weggommen. Opdat we al luisterend nieuwe spelregels neerschrijven.

Tot vanavond!

Zonnige groeten

Sixtine Bérard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags: , ,