het Theater Festival

Ballet Dommage over TRIBUNAL: ‘Schreeuwende kinderen geven enorm veel energie’

ma 06 sep 2021

Voor hun voorstelling TRIBUNAL (7+) nodigden Katrien Valckenaers en Maxim Storms van Ballet Dommage gastacteurs Lieselotte De Keyzer en Hendrik Van Doorn uit om hun ambtenaarsclubje te vervoegen. ‘Onze voorstelling is voor alle leeftijden, maar we merken dat kinderen enorm openstaan voor ons absurd universum.’ 

Afra De Hert

Clara Hermans

 

Tijdens TRIBUNAL is het publiek getuige van een routineuze werkdag van vier wel heel verwarde, groteske personages. Alles gaat zijn gangetje tot plots een niet nader genoemd wit knaagdier terechtgesteld wordt. Bereid u voor op oversized maatpakken, met kussens opgevulde buiken en poepen, klungelige dansjes en een overdosis aan paperassen. Wat ons meteen tot de eerste vraag brengt…

 

Hoe zijn de bizarre personages uit TRIBUNAL ontstaan?

Katrien: ‘We beginnen ons maakproces altijd vanuit improvisatie. Onze personages ontstaan dus gaandeweg. Door die improvisaties ontstaan er telkens verschillende dynamieken en uiteindelijk vind je wel de juiste taal die bij je personage hoort. Voor TRIBUNAL hadden we onze zoektocht vooraf wel toegespitst op kleinmenselijke figuren. Mensen die hun job redelijk serieus nemen, maar op een bepaalde manier vastzitten in routines.’

Maxim: ‘Bij BRONKS is een groot kostuumatelier, dat was een groot pluspunt voor ons. Zo konden we elke dag iets nieuws proberen en maak je een arsenaal aan van verschillende karaktertrekken van je personage. Wanneer is het kwaad? Wanneer verliest het zijn geduld? Dat is fijn om te onderzoeken.’

 

Was dat voor jullie een nieuwe manier van werken, Lieselotte en Hendrik?

Lieselotte: ‘Ik heb met Katrien en Maxim in de klas gezeten in de Dramaopleiding van het KASK. Improviseren was bij ons deel van de opleiding, dus helemaal nieuw was het niet voor mij. Maar om me te verkleden en ook van daaruit mijn personage te vormen, was wel iets nieuws. Het was een fijne ontdekking en het is een extra element dat me heeft geïnspireerd.’

Hendrik: ‘Ik heb zestien jaar lang bij Toneelgroep Ceremonia gespeeld, het theatercollectief dat werd geleid door Erik De Volder. Ook daar werd gewerkt op basis van improvisatie en werd veel gebruik gemaakt van kostuums, pruiken en schmink. Voor mij was het dus prettig thuiskomen.’

 

Is theater voor kinderen een vak apart volgens jullie?

Katrien: ‘Eigenlijk niet. Bij Ballet Dommage zijn we heel weinig bezig met het idee of we iets voor kinderen aan het maken zijn of niet. We maken een voorstelling voor alle leeftijden, maar we merken dat ons abstract universum de verbeelding van kinderen aanspreekt.’

Lieselotte: ‘Dat vind ik ook. Ik vertrek ook niet vanuit het idee om iets op het niveau van kinderen te doen. Ook bij TRIBUNAL was de insteek meer om iets te maken waarvan de humor ook voor volwassenen toegankelijk is.’

Maxim: ‘Natuurlijk zijn er wel momenten in ons werkproces waarop we kinderen laten komen kijken om te zien wat ze meekrijgen van onze voorstelling. Die nagesprekken dienen dan vooral om te zien welke vragen ze zich stellen bij de voorstelling.’

 

Welke waren dat dan bij TRIBUNAL?

Maxim: ‘Verschillende: “Zijn ze nu aan het werken? Nee nee, ze doen alsof ze werken!” Of: “Volgens mij zijn ze moe. Ze spelen vals. Ze zijn gemeen!” Het is altijd waardevolle feedback voor ons en bij TRIBUNAL hadden ze geen schrik om hun mond te houden. Daar houden we van.’

 

Tijdens de voorstelling mogen de kinderen inderdaad hun stem laten horen, zowel letterlijk als figuurlijk. Hadden jullie de voorstelling zelf liever gezien als kind of als volwassene?

Lieselotte: ‘Als kind. De scène waarin de kinderen hun mening mogen roepen, is iets wat ik graag had willen meemaken. In sommige voorstellingen gaan de kinderen er helemaal in op en schreeuwen ze de longen uit hun lijf. Dat enthousiasme is superleuk en geeft enorm veel energie.’ 

Hendrik: ‘Je ziet de kinderen vaak heel verontwaardigd reageren wanneer ze doorhebben dat wij hun mening manipuleren. De volwassenen reageren dan iets bedeesder natuurlijk. Met het gewoonlijke lachje of knikje. Maar de kinderen gaan er volledig in op!’

 

En dan mijn laatste vraag, die iedereen die het stuk heeft gezien beter zal begrijpen: de snoezige konijnen met de stinkende keutels, afknallen of laten rondhuppelen?

Hendrik: ‘Absoluut niet afknallen! Ik ben voor de vrije uitloop van konijnen!’

Lieselotte: ‘Als Lieselotte zeg ik “niet afknallen”, maar het antwoord van mijn personage kan wel eens anders zijn denk ik… ‘

 

TRIBUNAL speelt op maandag 6 september om 19u en op woensdag 8 september om 15u en 19u in hetpaleis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Tags: , ,