(c) Zoë Demoustier
Als alle constructies wegvallen, hoe ga je dan met elkaar om?
Welke ruimte is er dan nog en hoe kunnen we die delen?
Op vraag van Dag van de Dans en Het TheaterFestival bevragen jonge kunstenaars Zoë Demoustier, David Ramos Joao en Mira Bryssinck hun peers én cultuurprofessionals over hun dromen, verlangens, vragen en noden voor de podiumkunsten van de toekomst.
Ze nodigen hun peers uit voor een tweedaags event met gesprekken, brainstorm-sessies en workshops.
Samen gaan we op zoek naar duurzame oplossingen voor huidige problemen in een toekomstig theaterlandschap. Samen brengen we de verlangens en noden voor het theater van de toekomst in kaart.
Shari Aku Legbedje dompelt je onder in een praktijkgerichte en social learning workshop. We kijken wat er in een dossier moet staan, wisselen ervaringen uit en bekijken verschillende financieringskanalen.
In deze participatieve workshop gaan we samen de uitdagingen en oplossingen verkennen voor het bewaken van de psycho-sociale en materiële veiligheid van makers die zich doorgaans in verticale relaties – gekenmerkt door onevenwichtige machtsverhoudingen – bevinden.
Meer specifiek gaan we onderzoeken welke strategieën onafhankelijke makers en makers in opleiding kunnen hanteren in de omgang met (educatieve) kunst en cultuur instellingen. De workshop zal de volgende kernvragen hanteren, en proberen te beantwoorden:
– Wat verstaan we onder onveiligheid voor onafhankelijke makers en makers in opleiding?
– Welke waarborgen bieden (educatieve) kunst en cultuur instellingen voor de veiligheid van onafhankelijke makers en makers in opleiding? En zijn ze toereikend?
– Welke processen/strategieën/middelen kunnen onafhankelijke makers en makers in opleiding inzetten om hun veiligheid te vergroten en begroten? En hoe?
– Is er ruimte voor collectief optreden (binnen en buiten het project, de opleiding, de instituten, etc.)?
– Hoe effectief, oftewel: wanneer is (sociale) media effectief in het bewerkstelligen van veiligheid voor onafhankelijke makers en makers in opleiding?