het Theater Festival

2015 – Nabesprekingen, maar dan net anders

vr 11 sep 2015

Publiek Aan Zet - still nabespreking 1

Het Theaterfestival trekt een indrukwekkend aantal bezoekers. Velen daarvan behoren tot de relatief kleine groep van regel­matige of professionele toeschouwers. Publiek Aan Zet wil graag inzetten op het bereiken van een breder publiek.

Daartoe experimenteren we vooral met omkaderende activiteiten. En hoewel we deze ontwikkelden met een minder doorwinterd publiek in het achterhoofd, worden onze acties ook door veel ‘klassieke bezoekers’ warm onthaald. Van conversatiemenu’s die willen uitdagen over een spannend gesprek tot ontvoeringen die een aparte kijk achter de schermen geven: we trachten een theaterbezoek voor iedereen tot een rijke ervaring te maken. Ook de alom gekende nabespreking moest eraan geloven.

Publiek Aan Zet probeert een ander format uit. De vragen worden gesteld door iemand die niet gespecialiseerd is in theater, en die de voorstelling zoals de (meeste) andere bezoekers net voor het eerst heeft gezien. Op die manier hopen we dat het gesprek meer zal aansluiten bij de vragen van het brede publiek. Tegelijk kiezen we de interviewer zorgvuldig: hij of zij is specialist in een andere artistieke discipline en onze opdracht is om te werken vanuit die invalshoek. Zo hopen we een kijk te bieden op verschillende manieren waarop je een voorstelling kan beleven. Als kers op de taart zitten we hiervoor gewoon in de bar en kan je nog uren doorpraten bij een drankje.

We vroegen Ewoud Ceulemans, redactielid van het filmmagazine Vertigo en tevens horroradept, om met dramaturge Judith Wendel in gesprek te gaan over de voorstelling Horror. Samen onderzochten ze de verschillende aspecten van het horrorgenre. Ze hadden het over de gelijkenissen en verschillen tussen horror in film en in theater, en over de uitdagingen waarvoor het theatergezelschap gesteld werd.

Vanavond proberen we dit concept opnieuw uit bij de voorstelling Vader. Hierover zal dichter Dries Martens spreken met dramaturge Gabriela Carrizo. Binnenkort debuteert Dries met zijn dichtbundel Wildgroei. Als zenboeddhist is hij geïnteresseerd in de intrinsieke connectie tussen geest en lichaam. Of dit straks voor een unieke kijk op de voorstelling zal zorgen? Daar zijn wij wel zeker van.