het Theater Festival

“Infini 1-15 maakt de grenzen tussen vakmanschap, scenografie en kunst poreus. ”

Juryrapport

“Creëren als de scène delen: het is de coöperatieve geest van een nieuwe
generatie makers in Vlaanderen, waarvan Jozef Wouters een van de meest
beloftevolle is.”

I/O Gazette

INFINI 1-15

Decoratelier & KVS

Met INFINI 1-15 maakte Decoratelier een voorstelling rond de vraag “Welke ruimtes moeten we vandaag in het theater tonen?”. Veertien kunstenaars gingen in dialoog met Jozef Wouters en Decoratelier, een bonte groep van bouwers en denkers, en elk gesprek leverde een infini op: een eigen interpretatie van de geschilderde achterdoeken die met trekken worden neergelaten, als horizon voor de verbeelding.

INFINI 1-15 kan helaas niet hernomen worden tijdens het Theaterfestival. Wel wordt een publicatie gemaakt, uitgegeven door De Nieuwe Toneelbibliotheek. Samen met de correspondenten en bouwers presenteren Jozef Wouters en dramaturg Jeroen Peeters deze in het Decoratelier van Wouters in Molenbeek. Tegelijkertijd wordt van deze avond gebruik gemaakt om de werken uit INFINI 1-15 op een eigenzinnige manier te tonen. In aanwezigheid van verschillende van de kunstenaars komt zo niet alleen de publicatie, maar ook de werkplek zelf centraal te staan in een reeks geënsceneerde essays.

Wees welkom op een open avond, in een plaats waar ruimte wordt uitgeprobeerd en gesprekken plaatsvinden in hout, ijzer en karton.

Correspondenten: Anna Rispoli, Arkadi Zaides, Begüm Erciyas, Benny Claessens, Chris Keulemans, Jisun Kim, Jozef Wouters, Michiel Soete, Michiel Vandevelde, Rebekka de Wit, Remah Jabr, Rodrigo Sobarzo, Sis Matthé, Thomas Bellinck en Wim Cuyvers.
artiestiek directeur Jozef Wouters | curator Dries Douibi | dramaturgie Jeroen Peeters | productie manager Celine van der Poel | assistentie productie Catherine Vervaecke | technische leiding Menno Vandevelde | stage manager Niels Antonissen | workshop hout Samuel Verdonck, Siemen Van Gaubergen, Tim Vanhentenryck | atelier metaal Tomislav Ruzic | atelier papier Ine Craenhals, Lila John, Kwinten Wouters, Dareen Abbas | atelier kledij Pascal Windelinckx, Heidi Ehrhart, Nathanael Van Hoecke | schilderen Thierry Bosquet | digitale fotobewerking Stijn Maes | grafisch ontwerp Ward Heirwegh | schaalmodellen Hanne Van Den Biesen, Maurane Colson | licht Ken Hioco, Dimitri Stuyven | geluid Sourour Schallewaty, Max Stuurman, Vic Grevendonck | video Marie Vandecasteele, Donald Berlanger, Vic Grevendonck | flybars Christophe Geens, Jimmy De Boelpaep | boventiteling Inge Floré | administratie Karolien Derwael, Sara Verhaert (Klein Verzet) | met dank aan Nienke Scholts, Rose Werckx en iedereen van KVS | met speciale dank aan Jan Goossens en Patrick De Coster voor hun steun en vertrouwen | productie Jozef Wouters & KVS

Uit het juryrapport:

De voorbije jaren liet beeldend kunstenaar Jozef Wouters zich al opmerken met ingenieuze in situ installaties, voorstellingen, tribunes en decors voor artiesten zoals Meg Stuart en Claire Croizé. In INFINI 1-15 maakt hij nu de stap van de publieke ruimte naar de grote theaterboîte. En veeleer dan die ruimte te bestormen en omver te werpen, zoals je van een jonge kunstenaar misschien verwacht, onderhandelt Wouters bijzonder intelligent met de aanwezige infrastructuur. Geïnspireerd door de spectacles des machines van de achttiende-eeuwse scenograaf Giovanni Servandoni, nodigde hij veertien schrijvers, theatermakers, choreografen en architecten uit om een infini te maken: een eigen interpretatie van de geschilderde achterdoeken die vroeger met trekken werden neergelaten om nieuwe scènes van diepte te voorzien. Wouters blaast die oude techniek nieuw leven in.

De vorm van INFINI 1-15 is ongezien: een voorstelling met alleen maar decors, stel je voor. Vervaardigd in Wouters’ decoratelier, zijn die decors bovendien ronduit indrukwekkend en betoverend, hoe minimaal soms ook. Ze spelen het theater als verbeeldingsmachine voluit uit. Meer dan vier uur lang verplaats je je vanop hetzelfde stoeltje in tijd en ruimte: van uitzichtloze Palestijnse tunnels of het kantoor van het Europese grenswacht-agentschap Frontex tot in een volledig verduisterde zaal. Het theater als zwart vierkant, waaruit alles en niets kan ontstaan.

INFINI 1-15 maakt de grenzen tussen vakmanschap, scenografie en kunst poreus. Vanuit een grote kennis van én respect voor de theatergeschiedenis denkt Wouters na over de toekomst van het instituut, waarmee hij en passant bewijst dat jongere makers helemaal niet bang zijn van de grote zaal, zoals vaak wordt beweerd. Meer zelfs, hij heeft lak aan de grote boodschap die de grote zaal veronderstelt en kaapt het theater terug als een atelier, met ruimte voor experiment.

Het is die doordachte reflectie over het theater zelf die de jury zo waardeert. INFINI 1-15 is niet alleen een onderzoek naar welke (utopische) landschappen we vandaag in het theater moeten verbeelden, maar ook naar het kijken zelf. Hoe kunnen we het centrale perspectief van de klassieke schouwburg herdenken naar een tijdperk waarin niemand nog door dezelfde bril lijkt te kijken? Wouters deelt zijn ruimte met heel wat aanstormende internationale kunstenaars. Het typeert de coöperatieve geest van een generatie theatermakers die niet langer teert op het eigen ego, maar het samen creëren verheft tot nieuw credo. In plaats van één perspectief krijg je een caleidoscopische blik op de wereld. Het uitzicht is zonder meer infini… Een voorstelling als een weergaloos gebaar.

gratis
duur: 120 min.
taal: EN gesproken

www.damagedgoods.be

www.jozefwouters.be

Decoratelier in de Liverpoolstraat 24 te Molenbeek is gemakkelijk via het openbaar vervoer te bereiken (metrohalte Delacroix of tramhalte Hertogin Brabant)